20200423072527glc.jpg

In het voorjaar liet de VW-groep nog weten dat het waterstoftechnologie voor personenwagens niet levensvatbaar vond. Honda heeft eind vorig jaar laten verstaan dat het zijn waterstofontwikkeling in de koelkast plaatst. En nu laat ook Daimler (het moederhuis van Mercedes en Smart) weten dat het geen geld meer wil steken in brandstofceltechnologie voor personenwagens. De Duitse groep werkt al sinds 2013 samen met Ford en Nissan aan de technologie, maar geeft dat programma nu op. In januari zei onderzoeksleider Markus Schäfer van Daimler nog: “Brandstofcellen werken uitstekend. We zitten alleen met een kostenprobleem en dat hangt samen met de schaal. We hebben volume nodig”. Afgelopen week vertelde hij echter iets heel anders aan Automotive News: “Waterstofauto’s zijn minstens dubbel zo duur om te produceren als vergelijkbare elektrische auto’s. Daardoor kan de verkoopprijs nooit de kostprijs dekken”.

20200423072525glc.jpg

GLC F-Cell

Begin vorig jaar is Mercedes nog begonnen met een productie in beperkte reeks van de GLC F-Cell, een kruising tussen een plug-inhybride en een waterstofauto. De laatste exemplaren worden nu aan klanten geleverd en de productie wordt gestopt. De politie van de Duitse stad Osnabrück heeft trouwens net een waterstofauto gekocht om te patrouilleren in de stad. Geen Mercedes GLC F-Cell, maar een… Hyundai Nexo.

20200423072526nexopolice.jpg

Doorbijters

Daarmee krimpt het aantal constructeurs dat nog actief met waterstof voor personenwagens is zienderogen. De Hyundai-groep zegt er nog volop in te geloven en Toyota lanceert heel binnenkort de derde generatie van zijn waterstofauto Mirai. BMW heeft een samenwerkingsakkoord met Toyota om samen verder te werken aan de technologie en wil een X5 met een brandstofcel op de markt brengen.

20200423072526mirai.jpg
2020042307252520200330080343bmwx5hydrogene.jpg

Vrachtwagens

Toch geeft Daimler de technologie niet helemaal op. Voor personenwagens zijn brandstofcellen te duur en te inefficiënt, maar voor grote en zware voertuigen zoals vrachtwagens of bussen op waterstof ziet de groep wel nog een toekomst. Afgelopen dinsdag kondigde Daimler daarom aan samen met Volvo Trucks aan brandstofceltechnologie voor vrachtwagens te gaan werken. Maar dat gaat veel geld kosten. De eerste investering van 200 miljoen euro zal volgens Martin Daum, CEO van Daimler Trucks, “absoluut niet volstaan” om het productiestadium te halen.