Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404, De Tomaso Pantera, Citroën BX en de DeLoren DMC-12 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de « Big Healey ».
1. 4 is beter dan 6
Austin Healey is gekend om de mannelijke grom van zijn zescilinders, maar de eerste versies (tot 1956) werden aangedreven door een dikke viercilinder van 2,7 liter en zo’n 90 pk. Volgens de puristen en kenners is die laatste de fijnste om mee te rijden: hij is lichter, levendiger en uitgerust met een vinniger motor, waardoor de Austin Healey zijn herverkoopwaarde heeft zien ontploffen. In die mate dat een viercilinder vandaag meer waard is dan een zespitter.
2. Niet elke journalist hield van zijn rijgedrag
De eerste auto werd onthuld op het salon van Londen van 1952 en stond op de mechanische basis van de Austin A90 Atlantic, die een grote flop was geworden. Technisch was er dus niets verfijnd aan het model, met zijn dikke motor met stoterstangen, zijn drieversnellingsbak en zijn starre achteras. André Costa, die de auto mocht testen in de jaren ’50, gaf aan dat hij niet kon begrijpen hoe een auto met zo’n chassis sportieve bestuurders kon aanspreken.
3. EVV106
Die zes tekens vind je op de nummerplaat van de beroemdste Austin Healey ter wereld. Dit exemplaar, een 100S uit 1955, schitterde talrijke keren in de autosport. Hij eindigde 13 keer op een podium en ging met 4 overwinningen aan de haal. De waarde van deze auto wordt vandaag geschat op minstens 800.000 euro.
4. Donald hield niet van de neus… en kreeg ongelijk
Het palmbladvormige radiatorrooster van de eerste exemplaren viel helemaal niet in de smaak bij de baas van het merk, die veruit de voorkeur gaf aan de ellipsvorm van de raceversies. Die zou nadien ook worden toegepast op de zescilinders. Vandaag geven liefhebbers de voorkeur aan de viercilinder met dit oudere rooster, dat vaak eleganter wordt bevonden.
5. Laatste versies luxueus maar voorbijgestreefd?
Doorheen zijn carrière evolueerde de Austin Healey stelselmatig naar steeds meer luxe en comfort. De laatste versie, onder liefhebbers gekend als “BJ8”, had een interieur met 2+2 zitplaatsen, een dikke zescilinder van 150 pk, een volledig houten dashboard, een herwerkte achteras en een ‘getemde’ uitlaat. Hij stond mijlenver van de extreem spartaanse en lichte sportieveling van de beginjaren. Vandaag zijn deze laatste modellen gegeerd om hun grotere veelzijdigheid. Maar vergis je niet: ongeacht de versie blijft een Healey een viriele machine die lastig op snelheid te rijden is.