Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva en de Mercedes 190, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Fiat Panda.
1. Het was bijna een Renault en zijn designer tekende de Lotus Esprit
Giorgetto Giugiaro: een naam die respect afdwingt in de autosector. De extreem getalenteerde designer heeft een paar meesterwerken op zijn conto, zoals de Ferrari 250 GT, de Maserati Ghibli en de Lotus Esprit. Halverwege de jaren ’70 bood hij Renault een project voor een moderne stadswagen aan. De Fransen waren niet geïnteresseerd, maar Giugiaro liet zich niet ontmoedigen en ging bij Fiat aankloppen, dat het project wel aanvaardde. Dat was in 1976 en het zou nog 4 jaar duren voor de auto in productie ging.
2. Hij was revolutionair praktisch
Vandaag zullen sommigen zijn lijnen karakterloos vinden, maar in 1980 was hij een toonbeeld van verbluffende moderniteit. Het meest verrassende waren echter de praktische aspecten: de stoelovertrekken konden in de wasmachine, de achterbank kon worden neergeklapt tot een bed of uitgenomen, de binnenruimte was zowel voor- als achterin verrassend groot enzovoort.
3. Tweecilinder lang voor de TwinAir
Maar bijna niemand weet dat die bestaan heeft. De Panda 30 van 1981 was namelijk enkel voor de Italiaanse markt bestemd en ontwikkelde zoals zijn naam aangaf 30 pk dankzij de tweecilinder uit de 126. Origineel aan deze versie was de luchtkoeling. De prestaties waren wat amechtig, maar de gewillige motor had een grappige stem.
4. 4x4, favoriet van bergbewoners en… een beroemd politicus
In 1983 stelde Fiat de 4x4-versie voor. De combinatie van vierwielaandrijving met een laag gewicht en veel bodemvrijheid maakte hem bijna onklopbaar voor bergbewoners, voor wie hij een echte cultauto werd. Voormalig Brits eerste minister Tony Blair had er eentje staan in zijn Toscaanse villa. Dat exemplaar werd later gebruikt door het beroemde autoprogramma The Grand tour.
5. Elektrisch met een benzinetank
En kende je de Elettra? Dat was uiteraard een elektrische versie. En het was geen prototype dat snel in een magazijn werd weggestoken, want hij was liefst 8 jaar lang in productie. Hoe kan het dan dat we er nooit van hebben gehoord? Omdat hij zo verschrikkelijk duur was en omdat de techniek, die nog in haar kinderschoenen stond, enkel goed was voor diehard groene jongens en meisjes en voor… Italiaanse overheden.
Concreet had de eerste versie van dit model een motor met een pk of 15, goed voor een topsnelheid van 70 km/u. Zijn stroom haalde hij uit… loodbatterijen, goed voor een totale opslagcapaciteit van 172 Ah. Merkwaardig genoeg zat er ook een verbrandingsmotortje in, maar enkel om het interieur te verwarmen. Daarom had hij ook nog steeds een benzinetank. In 1992 zag een herwerkte variant het licht. De motor kreeg er een tiental pk bij en hij gebruikte voortaan nikkelcadmiumbatterijen.