Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5 en de Renault Espace, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ford Fiesta.
1. Zijn verhaal start… begin de jaren ‘60
Op dat moment kon namelijk geen enkele autobouwer blind blijven voor het succes van de Mini van BMC. Ford begon na te denken over een rivaal, maar liet zijn plannen dan toch varen omdat de ontwikkelingskosten te hoog waren. Meer dan tien jaar later was de context volledig anders: de oliecrisis maakte alle kleine autootjes populair en de markt groeide. Door de Fiat 127, Renault 5 en dergelijke meer besliste Henry Ford II om de ontwikkeling van een stadswagen goed te keuren. Dat was in 1972 en het zou vier jaar duren voor de eerste Fiesta van de band zou rollen.
2. 1 miljard dollar
“Project Bobcat” nam een gigantische schaal aan: Ford heeft er naar verluidt een miljard dollar in geïnvesteerd, een record. Niets werd aan het toeval overgelaten: hij kreeg zelfs een volledig nieuwe fabriek in Valencia (Spanje). De Fiesta was een relatief universeel project en er moesten er liefst 500.000 per jaar van worden gemaakt.
3. Naam van General Motors
De naam Fiesta (Spaans voor feest) was eigendom van General Motors, waar hij werd gebruikt voor een uitrustingsniveau van de breaks van Oldsmobile. Opmerkelijk genoeg schonk GM de naam aan Ford, een zeldzaam gebaar tussen de twee reuzen…
4. Designer gekend van werk voor… Ferrari en De Tomaso
Ford koos voor zijn eerste Fiesta een ontwerp van Ghia, uitgevoerd door Tom Tjaarda. Die laatste was buitengewoon getalenteerd, want hij had al een buitengewoon gevarieerd aantal auto’s op zijn actief: van de sublieme Ferrari 330 GT tot de sensuele De Tomaso Pantera, maar ook de onwaarschijnlijke berline Lagonda van de jaren ’80. Tussen al die prestigemodellen staan op het lijstje echter ook de Fiat 124 Spider, de Fiesta en zelfs Russische vrachtvoertuigen.
5. “Actief” radiatorrooster, zijn tijd vooruit
De Fiesta was een van de eerste auto’s waarvan een deel van de ontwikkeling met behulp van computers gebeurde. Een origineel element was het radiatorrooster, dat zodanig was ontworpen dat de lucht er bij lage snelheden doorheen stroomde (om de motor te voeden) terwijl het bij hogere snelheden naar beneden ging staan, waardoor hij een mooie stroomlijn kreeg. En met zijn Cx van 0,42 was de Fiesta destijds de beste leerling van zijn segment.