Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta en de Peugeot 203, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Mazda MX-5.
1. Door een journalist gesuggereerd in… 1976
Alles begon met Bob Hall, een Amerikaanse journalist die schreef voor het magazine Motor Trend. Hij sprak vloeiend Japans en zocht contact met Kenichi Yamamoto, directeur van de R&D-afdeling van Mazda, om te vragen naar de toekomstplannen van het merk. Tijdens het gesprek vertelde hij over iets dat hem verbaasde: hoe kwam het dat de Britse roadsters, die zo populair waren in het vorige decennium, nagenoeg volledig verdwenen waren? Het idee ontstond zo en toen Bob Hall door Mazda werd aangeworven, gooide hij het project weer op tafel. Het concept werd in 1983 goedgekeurd, maar het zou nog tot 1989 duren voor de eerste auto verscheen.
2. Mazda Laguna?
De naam is gewoon afgeleid van een interne code: Mazda eXperience project Number 5, kortweg MX-5. Voor zo’n speelse auto is die naam wel heel rationeel. Zijn bijnaam “Miata” die hij aan de overkant van de Oceaan kreeg was een knipoog naar een oud Duits woord dat “beloning” betekent. Volgens de geruchten lagen nog andere namen op tafel, zoals 1600S en Laguna…
3. Neen, hij is niet in Japan ontwikkeld
Maar wel in Californië. Het team van Californische ingenieurs stelde een architectuur voor met de motor voorin en achterwielaandrijving als verwijzing naar de beroemde Britse roadsters. De Japanners van hun kant dachten eerder aan een architectuur met de motor voorin en voorwielaandrijving, of net de motor achterin en achterwielaandrijving. De stijl van zijn kant was geïnspireerd op de Lotus Elan uit de jaren ’60. Zelfs de look van de motor is erop gebaseerd, met aluminium kleppendeksels.
4. Tien uitlaten maar uiteindelijk een banale klank
Bij de ontwikkeling van de auto werd een tiental uitlaten geprobeerd in een poging om de auto een ronkende klank te geven die zou passen bij zijn sportieve statuut.. Nochtans blonk de gekozen versie niet uit door zijn melodie, die vaak te “slap” werd bevonden. De markt van de tuners bood daarom talloze oplossingen aan voor een meer uitgesproken klankkarakter.
5. Automaat
De MX-5 staat voor rijden in zijn puurste vorm: ongefilterde sensaties en een zo mechanisch mogelijk rijgevoel. Waarom zou je daar dan een automatische versnellingsbak in leggen, zeker als je weet dat de handbak een van de beste op de markt is? Toch zijn alle vier de generaties van de MX-5 verkrijgbaar geweest met een automatische overbrenging (met 4 verhoudingen in de eerste generaties), al was die niet verkrijgbaar op alle markten en in alle versies.