Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine en de MGB, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Peugeot 404.
1. Dankzij de DS…
Begin 1955 kwam de 403 op de markt als een typisch Peugeot-product. De berline was conservatief en lichtjes burgerlijk. Er was niets revolutionair aan, maar hij was wel robuust en tegen alles opgewassen. Alleen: een paar maand later bracht Citroën de DS op de markt. Peugeot was ontredderd door de komst van die vliegende schotel en besliste om een antwoord te formuleren.
2. Hydropneumatische ophanging en een V8
De hydraulische ophanging van de DS stond nog niet op punt toen hij werd onthuld, maar toch verblufte ze iedereen. Zodanig zelfs dat Peugeot een prototype ontwikkelde met een hydropneumatische ophanging. Sterker nog: de constructeur dacht na over een V8-motor. Het uiteindelijke product werd veel traditioneler, met een klassieke ophanging en viercilinders…
3. Uit de rekken van Pininfarina
Peugeot richtte zich voor het design van de 404 opnieuw tot Pininfarina, dat ook de 403 had getekend. Maar deze keer was de Franse constructeur gehaast. De Italiaanse meester stelde daarom een klassiek, modern en elegant ontwerp voor, dat echter al (in grote lijnen) was toegepast op grote berlines van Fiat. Het deed er niet toe: er zat haast achter en Peugeot keurde het goed.
4. Eerste Franse auto met injectie
Al snel bood Peugeot een injectieversie aan, een première voor een Franse auto. Het systeem met Kugelfischer-pomp leverde een mooi handjevol pk’s extra op. We spreken dan over 80 DIN-pk, waar later nog eens 10 pk bij kwam. Deze versies waren nerveuzer en plezieriger, maar zijn vandaag veel delicater om te onderhouden.
5. Onvoorstelbaar aantal varianten
De 404 werd afgeleid als coupé, cabriolet, break en zelfs pick-up. Van België tot Zuid-Afrika over Peru, Australië en zelfs Madagaskar, de breaks en pick-ups van de 404 werden in alle uithoeken van de wereld gebouwd.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: