In 1960 stopte de Texaanse piloot Carroll Shelby door een reeks gezondheidsproblemen met racen. Hij is dan 37 jaar oud en is niet van plan de motorsport vaarwel te zeggen, dus beslist hij een model te ontwikkelen dat zelfs Ferrari zou kunnen verslaan in de GT-klasse. Zijn zoektocht, onder andere op het vlak van chassistechniek, leidt hem naar AC, een Britse constructeur van sportwagens in kleine series.
Al snel slaat de vonk over tussen Shelby en de broers Hurlock, de eigenaars van AC. Ze komen een concept overeen dat een chassis van AC combineert met een zware Ford V8. Het is zo dat in 1962 de AC Cobra het levenslicht ziet, een bolide die al snel zijn potentieel toont op de Amerikaanse circuits, onder meer tegen de geduchte Corvette gebouwd door Chevrolet.
Ondertussen is de AC Cobra één van de sportwagens uit de sixties die een mythisch statuut verworven hebben. Het model wordt vandaag nog altijd gebouwd, maar is voorzien van een V8 uit… de Chevrolet Corvette die ongeveer 430 pk levert in zijn ‘378’-uitvoering. De Britse autobouwer wil zijn aanbod echter uitbreiden met de komst van een onuitgegeven afgeleide aangedreven door een elektromotor die 312 pk levert! Deze AC Cobra Series 1 Electric is uitgerust met batterijen met een capaciteit van 54 kWh, goed voor een rijbereik van 250 km en een 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. Hij weegt slechts 1.250 kg. Zijn prijs? Ongeveer € 153.000 (£138.000) voor één van de 58 exemplaren die geproduceerd zullen worden.
Een ‘light’ versie
Naast deze nieuwe, 100% elektrisch versie, biedt AC Cars ook de nieuwe Cobra 140 Charter Edition aan. Geen elektrische aandrijving dit keer, wel een ‘bescheiden’ 2.3 liter grote drukgevoede viercilinder, dezelfde als die onder de kap van de instapversie van de Ford Mustang terug te vinden is. Met zijn 350 pk en 440 Nm koppel zorgt hij ervoor dat de AC Cobra van 0 naar 100 km per uur sprint in 6 seconden, met een gewicht van 1.100 kg! Ook van deze Cobra ‘light’ worden maar 58 exemplaren gebouwd. Reken hier op een prijs van € 94.200 (£ 85.000) als u er graag één wil!
De Cobra 378 met zijn dikke V8 die tot 550 pk opgepept kan worden, blijft leverbaar. Iets wat de puristen zullen appreciëren!