Na ons overzicht van de vijf gekste ontwerpstudies is het nu tijd voor het serieuzere werk. Op de Tokyo Motor Show staan immers ook auto’s die veel dichter bij de productie staan en tevens binnen afzienbare tijd hun opwachting zullen maken in onze contreien. Een overzicht.
Mazda MX-30
We hebben de eerste volelektrische Mazda al uitgelicht in een apart bericht, maar benadrukken hier graag dat het allicht de belangrijkste lancering van de Tokyo Motor Show 2019 is. Enerzijds omdat het getoonde model quasi ongewijzigd in productie gaat, anderzijds omdat je de MX-30 (waarbij de afkorting net als de MX-5 voor Mazda eXperimental staat) nu al te bestellen valt voor levering in 2020. En dat voor een merk dat Battery Electric Vehicles een paar jaar geleden nog overbodig achtte.
Toyota Mirai Concept
In ons land heeft de eerste generatie Toyota Mirai geen rol van betekenis gespeeld, getuige daarvan het aantal gerisgistreerde exemplaren: 7 stuks, waarvan 2 echt verkocht. De volgende editie moet daar fors verandering in brengen met zijn scherpere silhouet en verbeterde brandstofcel op waterstof, die 30% meer autonomie gaat voorleggen dan de 450 kilometer van het uitgaande model. Bovendien zouden de kilometers leuker onder de wielen moeten passeren, gezien rijplezier bij deze generatie ook op het verlanglijstje staat.
Nissan Ariya Concept
Als Nissan een studiemodel van een echte naam voorziet beter dan een code of een afkorting, dan weet je dat er een productiemodel gaat volgen. Beschouw de Ariya dan ook als een elektrische Qashqai, die ergens in 2020 demarreert. Voor de aandrijving gaan twee elektromotoren zorgen, één op elke as, terwijl de suite autonome rij-eigenschappen een handenvrije modus krijgt onder de noemen ProPilot 2.0. Met welke autonomie Nissan de Ariya gaat aanbieden, is nog niet bekend. Iets verder op de stand stond er wel een Leaf prototype met een gelijkaardige aandrijflijn en wel 304 pk vermogen.
Subaru Levorg Protoype
De huidige Subaru Levorg loopt op zijn laatste benen, zeker nu de fijne 1.6 turbobenzine aan het altaar van de WLTP-verbruikstest is geofferd. Gelukkig staat de tweede generatie al in de steigers, zoals het getoonde Prototype bewijst. Naast een scherper design en een nieuw platform krijgt de volgende Levorg (die enkel als break aangeboden wordt) een kersverse 1.8 turbobenzine, die zijn boxerkracht in de beste Subaru-traditie over de vier wielen verdeelt. De Eyesight-rijhulpsystemen zijn natuurlijk ook van de partij, waardoor alleen nog een commercialiseringsdatum ontbreekt.
Honda Fit
Laat je niet misleiden door de onbekende naam: wat in Japan de Honda Fit heet, is bij ons de swingende Jazz. Helemaal in lijn met de doelstelling om tegen 2025 alleen nog geëlektrificeerde aandrijflijnen aan te bieden, krijgt de Jazz louter een benzinehybride wanneer-ie bij ons aanspoelt. Precieze specificaties zijn er nog niet, maar verwacht een gedownsizede versie van de CR-V aandrijflijn met twee kleine elektromotoren bovenop een één of 1,5 liter grote benzinemotor. Binnenin is het comfort nog verhoogd, terwijl de rijdynamiek eveneens een bank vooruit zou schuiven.