20201007053747bmw128ti(1).jpg

Half september liet BMW weten te sleutelen aan een sportieve maar voorwielaangedreven 1-Reeks, de 128ti. Die moet het gat vullen tussen de 120i (184 pk) en de M135i xDrive (306 pk). Hij gebruikt een tot 265 pk toegeknepen variant van de 2.0-turboviercilinder uit de M135i en is een pure voorwielaandrijver in plaats van dat zijn kracht over de vier wielen wordt verdeeld.

20201007053748bmw128ti(3).jpg

20201007053748bmw128ti(5).jpg

Om zijn sportieve aard te benadrukken, staat de 128ti op 18-duimse lichtmetalen velgen in twee kleuren en zijn de remklauwen rood gelakt. Een koetswerkkit met specifieke sierlijsten, zijschorten en logo’s versterkt die uitstraling nog.

20201007053749bmw128ti(2).jpg

In het interieur zijn her en der rode stiknaden gebruikt voor een sportievere sfeer. De meeste technische informatie – zoals het feit dat de ti liefst 80 kilo minder weegt dan de M135i xDrive – onthulden we al in het vorige artikel over de nieuwkomer, maar er ontbrak nog één puzzelstukje: de prijs.

20201007053748bmw128ti(4).jpg

In België kost de BMW 128ti met achttrapsautomaat minstens 43.250 euro. Ter vergelijking: een 245 pk sterke VW Golf GTI met DSG-7 kost 38.890 euro, een Hyundai i30N Performance Pack met 275 pk vereist minstens 35.549 euro.

20201007053749bmw128ti(6).jpg