1. -3.000 €
In maart onthulde Fiat zijn elektrische New 500 en liet het weten dat de orderboekjes open stonden voor een lanceringsreeks met de naam La Prima. Deze versie was gebaseerd op de cabriolet en is nu uitverkocht, maar de Italianen doen hetzelfde trucje over met de berline. Daardoor zakt de Belgische prijs van de 500 La Prima van 37.900 naar 34.900 euro.
2. + 6 centimeter
Hoewel zijn uiterlijk nauw aansluit bij dat van de 500 met verbrandingsmotor staat de elektrische 500 op een specifiek platform. Daardoor groeit hij zowel in de lengte als in de breedte met 6 centimeter, terwijl ook de wielbasis 2 centimeter langer is.
3. 42 kWh
Fiat kiest een batterij van 42 kWh voor zijn nieuwe 500. Die moet volstaan voor een WLTP-rijbereik van 320 kilometer.
4. 3 rijmodi
De New 500 kent drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa. Wat betekenen die twee laatste? De modus Range maakt rijden met één pedaal mogelijk door het regenererend remmen te maximaliseren. In Sherpa zou de auto zich volgens Fiat gedragen als een berggids uit de Himalaya. Wanneer deze modus ingeschakeld is, controleert deze Sherpa de verschillende autoparameters (topsnelheid, gasrespons, werking van airco en stoelverwarming enzovoort) zodat je op de in het navigatiesysteem ingegeven bestemming of bij een laadpaal onderweg geraakt.
5. 87 kW
De elektromotor ontwikkelt 87 kW of 118 pk. Dat volstaat om van 0 naar 50 km/u op te trekken in 3,1 seconden. 100 km/u haalt hij in 9 seconden en de topsnelheid ligt op 150 km/u.
6. 10,25 duim
De New 500 is de eerste auto van de FCA-groep die gebruik maakt van de nieuwe vijfde generatie van UConnect. Dat maakt gebruik van een groot aanraakscherm van 10,25 duim en omvat onder meer een geëvolueerde spraaksturing. Daarmee kan je allerlei parameters bedienen zoals de klimaatregeling of je favoriete muziek.
7. 5 minuten
De elektrische 500 kan aan snellaadpalen herladen met een vermogen van tot 85 kW. Op die manier win je 50 kilometer bereik in 5 minuten of 80 procent van de laadcapaciteit in 35 minuten.