Een stadsdeel ten noorden van Stuttgart met net geen 40.000 inwoners. Dat is Zuffenhausen, een naam die al sinds 70 jaar onlosmakelijk verbonden is met sportwagenconstructeur Porsche. Geklemd tussen een spoorlijn, een woonzone en een industriezone ligt de Porsche-fabriek, waar de iconische 911, de 718 Boxster en 718 Cayman van de band rollen.

20.000 per jaar vanaf 2019

Eind 2019 wordt er ook de Taycan gebouwd, Porsches eerste volledig elektrische model en meer dan 600 pk sterk. De Duitsers willen er in hun fabriek in Zuffenhausen 20.000 stuks per jaar van bouwen, bovenop de productie van de populaire 911 en 718. Niet evident, want door de stedelijke ligging is er geen ruimte om de fabriek zomaar uit te breiden.

Werknemers betalen

“De juiste locatie vinden is een moeilijke beslissing”, zegt Albrecht Reimold, hoofd van de productie bij Porsche. “De bestaande fabriek omvormen kost veel geld, uitwijken naar een nieuwe locatie ook.” Uiteindelijk zijn het de Porsche-werknemers zelf die de Taycan graag wilden bouwen. Reimold: “We hebben met hen afgesproken om tot 2025 een deeltje van hun loonsverhoging te investeren in de bouw van de nieuwe fabriek. Vanaf 2026 krijgen ze hun investering gewoon terug.”

Overlast

Maar een fabriek omvormen terwijl op hetzelfde terrein de productielijnen op volle toeren draaien, is geen eenvoudige klus, erkent Reimold. “Zulke reorganisatie brengt onvermijdelijk overlast mee voor de buurt. Maar we proberen die tot een minimum te beperken. We hebben een telefoonnummer waar ze met hun klachten en vragen terecht kunnen, gebruiken sinds 2017 al hernieuwbare energie en willen in 2020 hier in Stuttgart volledig overstappen op biogas.”

Beperkt door de buurt

De reorganisatie bezorgt projectmanager David Thor Trygvason de nodige kopzorgen. Hij moet op 48 maanden tijd de hele ombouw realiseren. Daar komt meer bij kijken dan een fabriekshal renoveren: “De bestaande locatie moet op korte tijd afgebroken en weer opgebouwd worden, maar tegelijk moet de productie van de 911 en 718 Boxster en Cayman gewoon blijven doorlopen”, zegt Trygvason. “Dat maakt het niet alleen moeilijk qua tijd en geld, maar ook qua logistiek en mobiliteit. We zitten immers op een locatie waar al een fabriek is, waar andere bedrijven in de buurt zijn en waar mensen vlakbij wonen.”

Lawaaihinder en parkeerproblemen

Volgens de krant Stuttgarter Zeitung ervaren de omwonenden vooral lawaaihinder. Vaak wordt er immers ook ’s nachts doorgewerkt. Dat zal nog regelmatig gebeuren, vreest Porsche. Af- en aanrijdende vrachtwagens en bestelwagens veroorzaken ook regelmatig parkeerproblemen, zegt de buurt, net als Porsche-werknemers die met de auto naar het werk komen. Pas in 2019 gaan er twee nieuwe parkeergebouwen open. “Intussen proberen we alternatieve vervoersmiddelen te promoten”, zegt Trygvason. “Het goede nieuws is dat de werken nog steeds volledig op schema zitten.”