Alle nieuw in Europa verkochte wagens moeten voldoen aan wettelijk vastgelegde uitstootnormen, de zogenaamde Euronorm. Op dit moment moeten wagens voldoen aan het laatste stadium van de Euro 6-norm, en er werd door een aantal autobouwers met angst uitgekeken naar de Euro 7-norm, die door de EU aangekondigd werd als een kader voor “de properste verbrandingsmotoren ter wereld”.

Van uitstel naar afstel

De nieuwe norm moet in 2025 van kracht worden, maar de beslissing liep veel vertraging op. Tot op de dag van vandaag is er nog steeds geen akkoord over wat die nieuwe norm moet inhouden. En dat is een korte termijn voor het onderzoek en de ontwikkeling van angepaste verbrandingsmotoren als de regels veel strikter worden. Bovendien zou de strenge norm zware investeringen vereisen van autobouwers, terwijl die al hoge kosten hebben om het onderzoek naar de elektrificatie van hun modellen te financieren. De EU lijkt nu oren te hebben naar die verzuchtingen.

Politico, een media-organisatie van de Axel Springer-groep die bericht over het reilen en zeilen in de Europese politiek, heeft nu het wetsvoorstel van de Europese Commissie rond de Euro 7-regelgeving in handen gekregen. Daaruit blijkt dat de norm veel minder strikt zal worden dan gevreesd of gehoopt (afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt). Op die manier wil de Commissie autobouwers de kans te geven om meer geld te investeren in elektrificatie, eerder dan geld te pompen in verbrandingsmotoren die niet meer al te lang en ook in steeds kleinere aantallen verkocht zullen worden. Concreet zou de uitstoot van verbrandingsmotoren niet sterk verschillen van wat de de huidige Euro 6-norm oplegt. Wel zouden onder andere de uitstoot van fijnstof door banden en remmen en de duurzaamheid van batterijen mee opgenomen worden in de regelgeving. De publicatie van de nieuwe regelgeving is volgens Politico gepland op 9 november.


?