Hummer, het dochtermerk van General Motors, werd een jaar of 15 geleden hét symbool voor automobiele overdaad, met grote, loodzware en dorstige offroaders en SUV’s. Het merk overleefde de bankencrisis van 2008-2009 niet, maar keert nu toch terug met de GMC Hummer EV.
Zoals zijn naam aangeeft, koopt de kolos zich een schoon geweten door niet te kiezen voor een dorstige benzinemotor maar wel voor elektrische aandrijving. Na vele teasers weten we al dat de nieuwe Hummer wielen krijgt die synchroon zijdelings kunnen draaien zodat het monster als een krab zijwaarts kan kruipen, adaptieve luchtveren en nog veel meer. Bij gebrek aan verbrandingsmotor is de neus van de auto ‘leeg’. Daar zit dus een enorme koffer, waar de uitneembare glazen panelen van het panoramadak in kunnen worden opgeborgen wanneer je in open lucht wil rijden.
De batterij – waarvan de opslagcapaciteit niet wordt verklapt – werkt onder een spanning van 800V zodat ze extreem snel kan opladen met een vermogen van 350 kW. GM belooft dat de Hummer 160 kilometer rijbereik laadt in 10 minuten.
Vier versies, tot 1.000 pk
Er komen vier versies van de nieuwe GMC Hummer EV, die vanaf 2022 op de markt worden gebracht, maar ze krijgen allemaal een gepantserde wagenbodem. De EV2 kost in de VS 80.000 dollar, krijgt 625 pk en belooft “meer dan 400 kilometer” rijbereik. De EV2X is 10.000 dollar duurder, heeft eveneens 625 pk en zou “meer dan 480 kilometer” ver geraken. Deze versie krijgt het CrabWalk (zijwaarts rijden) en adaptieve luchtveren. De EV3X kost 100.000 dollar en heeft hetzelfde bereik als de EV2X, maar krijgt wel 800 pk dankzij een architectuur met drie elektromotoren (één vooraan en twee achteraan).
Hij biedt ook een vectoriële koppelverdeling met de bijzonder Amerikaans klinkende naam “Torque VectoringWatts to Freedom”. Maar eerst komt de Hummer op de markt als EV Edition 1 (112.595 dollar), met autonoom rijden op de snelweg, een extreem geëvolueerd head-updisplay, 35-duimse banden, een zesdelige kofferklep met geïntegreerd zitbankje, een panoramadak en nog veel meer.
Deze versie ontwikkelt bovendien liefst 1.000 pk. Elektrisch of niet, Hummer blijft nog steeds het merk van de overdaad…