1. 15 miljoen

Tijdens de carrière van de Astra, die al 30 jaar en 5 generaties duurt, zijn er bijna 15 miljoen exemplaren van verkocht. Toch is Opel niet over één nacht ijs gegaan toen het tijd was om de zesde uitgave te bedenken. Zijn design breekt met wat het merk in het verleden heeft laten zien. De Duitse constructeur is aan een nieuw tijdperk begonnen.

2. -21 millimeter

Een aantal van de afmetingen van de Astra wijzigen. In de lengte groeit hij slechts een bescheiden 4 millimeter en bij de wielbasis komt er 13 millimeter bij, maar het model wordt wel 21 millimeter lager. Die laatste verandering is het duidelijkst zichtbaar wanneer je voor de auto staat. Hij lijkt voortaan veel breder dan zijn voorganger dankzij een front met horizontaal design. Het Vizor-radiatorrooster, de nieuwe signatuur van het merk, brengt een dosis dynamiek bij aan het model, dat tot op heden steeds voor ronde vormen koos. Zoals we al opmerkten bij de test van de Mokka hoopt Opel duidelijk om klanten aan te trekken met een gewaagd design.

3. 20 duim

In het interieur kijk je op het dubbele scherm van 10 duim dat over het hele dashboard loopt. Opel noemt het Pure Panel. Het centrale systeem is rechtstreeks overgenomen van zijn Franse neef uit de Stellantis-groep, de Peugeot 308, waar we recent nog kennis mee maakten. Het reageert heel snel en het is eenvoudig om onder de knie te krijgen omdat het werkt met dezelfde bewegingen als een smartphone. Het scherm achter het stuur heeft vooral een heel eenvoudige weergave, zoals in de rest van het gamma. Gelukkig behoudt de Astra echte fysieke schakelaars en draaiknoppen voor de bediening van bijvoorbeeld de klimaatregeling of het volume.

4. 110 tot 225 pk

Van bij zijn lanceringen biedt de Astra de vijf zelfde motorversies aan die we elders in de Stellantis-groep al vinden. De instap-benzinemotor van 110 pk is enkel verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak. De tweede en de diesel, allebei met 130 pk, geven de mogelijkheid om voor een achttrapsautomaat te kiezen. Aan hybride kant hetzelfde verhaal: we vinden twee PHEV’s, een met 180 en een met 225 pk, die we onder meer al zagen in de 308. Die laatste twee versies komen met een accu van 12,4 kWh waarmee ze een zestigtal kilometer lang puur elektrisch kunnen rijden.

5. 2023

Terwijl de break volgend jaar wordt verwacht, zal in 2023 ook een puur elektrische variant zijn opwachting maken. Helaas is dat alles wat we daar vandaag over weten. De combinatie omtrent de nieuwe Astra is trouwens nog niet afgerond, want de prijzen van de Duitser moeten ook nog worden onthuld.

?