Rolls-Royce heeft de technische specificaties van zijn eerste elektrische productiemodel nog niet vrijgeven, maar maakt toch al enkele indrukwekkende cijfers bekend over zijn Spectre, samen met deze foto's van een ontwikkelingsmodel dat zijn banden verslijt aan de Côte d'Azur en op het circuit van Miramas .
1. 0,25
Dit is (opnieuw) het stokpaardje van de autobouwers. Elektrische mobiliteit dwingt ingenieurs te streven naar een zo gunstig mogelijk luchtweerstandscoëfficiënt, om de afstand tussen de laadbeurten zo veel mogelijk te spreiden. Dat is ook het geval bij Rolls-Royce. De Spectre heeft een Cx van 0.25, de laagste ooit voor een model uit het prestigieuze gamma van het merk.
2. + 30 %
De Spectre wordt gebouwd op een aluminium onderstel dat versterkt is met stalen elementen, waarbij de batterij rechtstreeks in de structuur geïntegreerd zit. Dit levert een 30% grotere stijfheid op dan de huidige modellen van Rolls-Royce met verbrandingsmotor. Een garantie voor rijplezier.
3. 1,5 m
Deze stijfheid zorgt er ook voor dat Rolls-Royce kan kiezen voor grote deuren. De Spectre zal 1,5 m lange deuren hebben voor een gemakkelijke toegang. Dit zijn de langste deuren die ooit voor een productiemodel van Rolls-Royce ontwikkeld werden.
4. Bijna 4 m
Tegelijkertijd gaat Rolls-Royce de Spectre aankleden met indrukwekkende koetswerkpanelen. De zijpanelen worden in één stuk gestanst, van de A-stijl (de voorruitstijl) tot de achtersteven. Met een lengte van bijna 4 m betekenen deze panelen weer een record voor het merk.
5. 141.200 verbindingen
De Spectre is niet alleen bedoeld als de eerste elektrische Rolls-Royce, maar ook als de meest geavanceerde en geconnecteerde Rolls-Royce. De autobouwer heeft aangekondigd dat hij beschikt over een ongeëvenaarde rekenkracht: de Spectre beschikt over meer dan 140.000 zenders/ontvangers. De Spectre biedt tot 1.000 functies en 25.000 verschillende sub-functies. Dat is drie keer meer dan eender welke elke andere moderne Rolls-Royce.
6. 400 jaar
Om alle misstappen (of tenminste zo veel mogelijk!) bij het betreden van de markt voor elektrische voertuigen te vermijden, heeft Rolls-Royce gekozen voor een indrukwekkend ontwikkelingsprogramma voor zijn Spectre coupé. Het programma, het meest veeleisende dat ooit voor een Rolls-Royce bedacht is, omvat 2,5 miljoen kilometer testen van allerlei aard. Daarmee wordt... 400 jaar aan gebruik van een Rolls-Royce gesimuleerd!
7. 40 %
Er is nog wat werk aan de winkel voor de definitieve Spectre de weg op gaat. Rolls-Royce zegt dat het momenteel ongeveer 40 procent van het ontwikkelingswerk voltooid heeft. De eerste klanten zouden hun Spectre tegen het eind van 2023 moeten ontvangen.