Als typevoorbeeld van een algemene autobouwer wil Toyota echter ook de Fangio’s onder de autokopers te vriend houden met pittigere modellen. In de geschiedenis van de Japanse autobouwer konden de meer dynamische bestuurders onder andere rekenen op de Celica GT-Four, de MR2 of nog de mythische 2000 GT. De laatste jaren zijn het de GT/GR86, GR Yaris of nog de Supra die de liefhebbers van mooie koetswerken en sterke sensaties weten te paaien. Die Supra krijgt binnenkort trouwens een handgeschakelde versnellingsbak, tot groot jolijt van de puristen die met spanning uitkeken naar de komst van een handbak onder de motorkap van de coupé.
Voor ieders smaak
Maar er zijn ook chauffeurs die zweren bij een automaat, ook op een sportieve wagen. En op dat vlak zorgde de GR Yaris voor frustratie, aangezien die enkel verkrijgbaar was met een handgeschakelde bak. Maar volgens de Japanse website Car Watch werken de ingenieurs van Toyota aan een GR Yaris met automaat, en dat voor het grote publiek. In de Yaris voor de motorsport bestaat die immers al, en wordt hij bestuurd door Shigeru Hayakawa in de Toyota Gazoo Racing Rally Challenge. Op technisch vlak is die uitgerust met een automaat met acht versnellingen en schakellepels achter het stuur.
Volgens Car Watch is de kans dus groot dat dit concept ook zijn weg vindt naar de klantenversie. Nu is het nog afwachten of hij beschikbaar wordt op alle markten en wanneer.