De elektrische Lotus Eletre SUV is nog maar pas onthuld, of Lotus legt al de laatste hand aan zijn volgende elektrische model, de Type 133. Dat wordt een elektrische vierdeurs coupé die op hetzelfde onderstel staat als de SUV, en dus logischerwijze ook dezelfde aandrijving gebruikt. Een 600 pk sterk vierdeursmodel van Lotus zou dus in het vaarwater kunnen komen van de Porsche Taycan GTS, een auto waarvan Lotus toegeeft dat het één van de benchmarks was bij de ontwikkeling van het onderstel. Maar er is meer…

Een startpunt”

In een gesprek met het Britse magazine Autocar zei Lotus Managing Director Matt Windle dat die 600 pk maar een startpunt is, en dat de elektrische modellen van Lotus in de toekomst meer te bieden zullen hebben. Vermogens die de 761 pk van de Taycan Turbo S of de meer dan 1.000 pk van de Tesla Model S Plaid of de Lucid Air Performance benaderen? De toekomst zal het uitwijzen.

Qua design zou de Type 133, waarvan de naam nog niet bekend is maar die traditiegetrouw met een E zal beginnen, wel de Lotus familietrekken krijgen maar toch anders moeten zijn dan gewoon een verlaagde Eletre. Dat bevestigde designdirecteur Peter Horbury aan Autocar, dat ook een gesprek had met Gavan Kershaw, ‘Director, Attributes and Product Integrity’ bij Lotus. Die liet dan weer weten dat de Type 133 de typische manier van rijden van een Lotus zal blijven bieden, hoewel hij niet in het Britse Hethel gebouwd wordt maar wel in het Chinese… Wuhan. Daar wordt onder de vleugels van Lotus-eigenaar Geely de Lotus Technology fabriek gebouwd. 

Toekomst

Na de Type 133 in 2023 volgt in 2025 nog de Type 134, een ook al in China gebouwde SUV in een lager segment dan de Eletre. In 2026 is het dan eindelijk de beurt aan de Type 135, die velen zien als een elektrische opvolger van de Elise en het kleine broertje van de Evija. Die Type 135 zal in Engeland gebouwd worden.

?