1. Een geschiedenis verbonden met zijn oprichter
Colin Chapman, een Britse auto-ingenieur, richtte Lotus op in Hethel met de Lotus Mark 1. Deze droeg het DNA van het merk reeds: eenvoud en efficiëntie. Maar het eerste officiële model voor op de weg was de Lotus Seven, geïntroduceerd in 1957. Deze lijn bestaat nog steeds dankzij Caterham, die distributeur van Lotus en bouwer van de Seven was voordat ze in 1973 de productierechten kregen. De autosport zorgde voor de bekendheid van Lotus. Er waren ook modellen van Lotus die de autogeschiedenis ingingen, zoals de Elan, de Elise en de Esprit. Echter, na de dood van Colin Chapman in 1982 kende de fabrikant verschillende financiële problemen en wisselde het meerdere keren van eigenaar, waaronder General Motors, Proton en sinds 2017 Geely.
2. Laatste model met verbrandingsmotor
De geschiedenis van Lotus werd gekenmerkt door sportieve coupés en cabriolets met een benzinemotor, die profiteerden van het lage gewicht van de auto. Dit was met name het geval bij de Lotus Elise en Lotus Exige. De Lotus Esprit, met een GT-filosofie, had een viercilinder en, voor de Amerikaanse markt, aan het einde van zijn carrière, een V8. Deze coupé was een van de langst geproduceerde modellen in de autogeschiedenis: van 1976 tot 2004. Tegenwoordig biedt het assortiment de Lotus Emira. Deze coupé heeft een 3,5 liter V6 met 400 pk en weegt minder dan 1,5 ton. Echter, het is bedoeld als het laatste Lotus-model met een verbrandingsmotor.
3. Een nieuw tijdperk met een elektrische SUV
Onder de vleugels van Geely heeft Lotus een revolutie ondergaan met de lancering van de Eletre. Deze SUV van 5,10 meter lang met 4 of 5 zitplaatsen en sportieve lijnen is 100% elektrisch. De vier wielen worden aangedreven door een motor van 612 pk. Deze kan zelfs 918 pk bereiken met de opgevoerde Lotus Eletre R. De actieradius overschrijdt 300 km op de snelweg in de winter en meer dan 600 km in de stad onder de beste omstandigheden. Het opladen kan met een maximaal vermogen van 350 kW, wat essentieel is om de bruikbare 109 kWh batterij in een redelijke tijd op te laden.
4. De opvolger met de Emeya
Lotus heeft ook een hyper-GT ontwikkeld die binnenkort in de showroom verschijnt. Deze Lotus Emeya heeft een dubbele elektrische motor met een totaal vermogen van 905 pk (675 kW) en een gecombineerd koppel van 985 Nm. 0 tot 100 km/u wordt bereikt in 2,78 seconden. De topsnelheid wordt aangekondigd op 256 km/u. De Emeya is ook beschikbaar met een motor van 603 pk (450 kW). Deze vierdeurs coupé met 5 zitplaatsen heeft zelfs tests ondergaan in Antarctica tijdens de winter van 2024 om zijn prestaties te valideren voordat hij op de markt komt. De WLTP-actieradius wordt geschat op 500 km (603 pk) en 435 km (905 pk).
5. De Evija en zijn 2000 pk
Het concept van de Lotus Evija, onthuld in 2019, resulteerde in een hypercar van buitengewone proporties, gelimiteerd tot 130 exemplaren. Deze wagen heeft een vermogen van 2039 pk (1500 kW) geleverd door 4 onafhankelijk gecontroleerde elektromotoren. Het koppel bedraagt 1704 Nm! Deze auto van 1700 kg heeft 9,1 seconden nodig om van 0 naar 300 km/u te accelereren. De 0 tot 100 km/u doet hij in minder dan 3 seconden. De topsnelheid is vastgesteld op 340 km/u. De WLTP-actieradius bedraagt 341 km.
6. De historische lijn
Lotus is een merk met een tijdloze charme en blijft een must voor liefhebbers van youngtimers en oldtimers. Er is de recente Lotus Evora, met een Toyota V6, waarvan de productie tegelijkertijd werd stopgezet met die van de Elise en de Exige. Deze laatste zijn al klassiekers geworden in de Britse autosportgeschiedenis. Het chassis van de Lotus Elise werd gebruikt door Tesla voor hun roadster uit 2008. De eerste generatie van de Lotus Elan uit de jaren 60 heeft een onmiskenbare elegantie. De Elan uit de jaren 90 was de enige voorwielaandrijving die door het merk werd ontwikkeld. Deze cabriolet werd zelfs verkocht in Zuid-Korea door Kia. Maar de twee sterren van de fabrikant zijn de iconische Lotus Esprit en de ongelooflijke Seven. De Esprit inspireerde "Q" om een amfibische en onderzeese versie te maken voor James Bond. Edward Lewis (Richard Gere) had veel moeite met de handgeschakelde versnellingsbak van de Esprit in Pretty Woman, in tegenstelling tot Vivian Ward (Julia Roberts). De Seven zet zijn carrière voort onder de zorg van Caterham, die zijn lijn en geest heeft weten te behouden. En op het scherm was de Lotus Seven te zien in de openingsscène van de serie The Prisoner.
7. Competitiegenen
Het is onmogelijk om Lotus los te zien van zijn verleden in de autosport. Het team heeft 7 wereldkampioenschappen voor constructeurs in de F1 gewonnen tussen 1963 en 1978. Vijf van zijn coureurs werden ook F1-kampioenen, waaronder Jim Clark, Emerson Fittipaldi en Mario Andretti. Het was achter het stuur van een Lotus dat Ayrton Senna zijn eerste overwinningen in de F1 behaalde. Andere bekende coureurs reden in een Lotus-eenzitter, waaronder Graham Hill, Jacky Ickx en Nigel Mansell. In 1965 won een Lotus de 500 mijl van Indianapolis met Jim Clark achter het stuur. Deze competitiegeest heeft het merk overgedragen op zijn modellen door hun prestaties en compromisloze karakter.
Lotus Cars is een legendarisch automerk. Het onderscheidt zich door zijn uitzonderlijke auto's die technische innovatie, prestaties en autosport combineren. Voor de toekomst ligt de nadruk op elektrische technologie onder leiding van zijn eigenaar sinds 2017, de Chinese groep Geely, die ook onder andere Lynk&Co, Polestar, Smart en Volvo controleert. Kleine weetjes: de volledige naam van Colin Chapman is Anthony Colin Bruce Chapman, vandaar de letters ACBC op het Lotus-logo. Lotus was de bijnaam die hij aan zijn vrouw gaf.