De Lotus Emira is werkelijk de laatste der Mohikanen. In een poging eindelijk winstgevend te worden, zit Lotus middenin een transformatie van puur sportwagenmerk naar een merk van sportieve elektrische luxewagens met dank aan vers geld van Geely. Daarbij proberen de Britten zich lijnrecht tegenover Porsche te positioneren, met de Eletre SUV als concurrent voor de toekomstige elektrische Cayenne, de Emeya als Taycan-rivaal en een toekomstige, kleinere SUV als alternatief voor de nieuwe elektrische Porsche Macan. Deze Emira is dus het allerlaatste model op benzine van Lotus.
Design Lotus undefined
Ferrari-light
Een model dat er, volgens onze bescheiden mening, geweldig uitziet. Langs de voorkant lijkt de Emira wel een Ferrari-light, aan de achterzijde heeft hij meer zijn eigen DNA. Het is altijd een strikte tweezitter, waardoor je hem als concurrent van de Porsche 718 Cayman kan beschouwen, of van de (topversies van) de Alpine A110. Zijn gewicht van ongeveer 1,4 ton is dan weer ver verwijderd van de Lotussen (Loti?) van vroeger, maar je krijgt er ook meer uitrusting voor terug.
Beleving Lotus undefined
Premium interieur
Het interieur van de Lotus Emira voelt bijvoorbeeld duidelijk hoogwaardiger aan dan dat van de A110, en een stuk moderner dan dat van de Cayman. Bijzonder voor Lotus is dat ook grote mensen moeiteloos plaats kunnen nemen aan boord, met een uitgebreide instelmogelijkheid van de twee kuipzetels. Achter de zetels is er nog een net voor losse en zachte spullen, achter de motor krijg je 151 liter aan opbergruimte – genoeg voor een paar weekendtassen, maar ook niet meer dan dat. Het goede nieuws is dat de koffer niet heet wordt, dus ook de picknick kan mee.
De ergonomie aan boord is trouwens best logisch voor een sportwagen. Je hebt een goed zicht rondom, zelfs door de achterruit, en alle schakelaars zitten min of meer waar je ze verwacht. Het digitale instrumentenpaneel meet 12,3 inch, met maar beperkte personalisatiemogelijkheden, terwijl je centraal op het dashboard een 10,25 inch groot aanraakscherm krijgt. Dat systeem reageert niet altijd even snel op aanrakingen, maar (draadloze) Android Auto en Apple CarPlay zijn gelukkig standaard.