De elektrificatiestorm die woedt in de auto-industrie brengt heel wat veranderingen met zich mee. Een van die vernieuwingen is de manier waarop de verschillende modellen worden benoemd binnen het gamma van een merk, aangezien er een onderscheid gemaakt moet worden tussen de modellen met een verbrandingsmotor en de elektrische wagens. Een hoofdbreker voor de marketingafdelingen, die creatief moeten zijn om met een innovatief idee op de proppen te komen dat ook nog eens in de smaak valt bij trouwe klanten.
'i' voor de elektrische BMW's...
Bij BMW wordt de letter 'i' al decennia gebruikt om de modellen op benzine van het merk te benoemen. Aanvankelijk werd de letter ingezet om de wagens met een injectiemotor te onderscheiden van hun tegenhangers met een carburateur. Aangezien die laatsten al een lange tijd niet meer in omloop zijn, is de 'i' behouden om de benzinewagens te doen verschillen van de diesels, die van hun kant de letter 'd' meekregen. Maar deze traditie gaat nu veranderen. Een vertegenwoordiger van het merk heeft aan BMWBlog bevestigd dat de letter 'i' enkel nog maar gebruikt zal worden voor de elektrische modellen, waar hij voor het modelcijfer wordt geplaatst. Een beslissing die werd genomen om verwarring te vermijden tussen bijvoorbeeld een i5 en een 540i.
... en niet meer voor benzinewagens
BMW heeft echter niet gezegd wanneer de 'i' zal verdwijnen van de kofferklep van zijn benzinewagens, noch wat er eventueel in de plaats zou komen. Maar een ding is zeker: diehard fans van het merk zullen moeten wennen aan het verdwijnen van deze nomenclatuur, die al heel lang deel uitmaakt van de geschiedenis van het Münchense merk.