Yeelen Möller

3 JUL 2024

Test: Lotus Emeya, topatleet van 2,5 ton

Lotus richt zijn pijlen meer dan ooit op Porsche met deze elektrische ‘Hyper-GT’. Kan de Emeya met zijn meer dan 900 pk een vuist maken tegen de Taycan?

"

Sorry, nostalgici: de Emeya heeft (bijna) niets te maken met het oude Lotus. Maar het is wel een luxueuze topatleet die niets moet benijden van de traditionele luxemerken. "

Moest je het nog niet weten: Lotus zit middenin zijn transformatie van sportwagenmerk naar sportief luxemerk, met de Emira als laatste wapenfeit voor de ‘oude garde’ met verbrandingsmotor. Vanaf nu krijgen we enkel nog elektrische Lotussen (Loti?), waarvan deze Emeya de derde is, na de hypercar Evija en de SUV Eletre – die trouwens erg populair is in België. Met zijn nieuwe gamma hoopt Lotus tot wel 150.000 auto’s per jaar te produceren. Een serieus verschil met de 576 auto’s die het merk in 2022 bouwde...

Advertentie
Advertentie

Design

Maar dat is de toekomst, en dit is het heden. Bijna precies een jaar na de perslancering van de Eletre mogen we zijn lagere broer testen, de Emeya. Een vierdeurs ‘Hyper-GT’ die op hetzelfde EPA-platform staat als de Eletre, maar dan met iets andere verhoudingen. Met een lengte van 5,139 m is de Emeya nog eens 4 cm langer en heeft hij zelfs een 6 cm langere wielbasis (3,069 m). Maar het grootste verschil is natuurlijk in de hoogte te vinden, met 1,459 m voor de berline tegenover de 1,636 m hoge SUV.

De familietrekjes zijn ook meteen te zien tussen beide modellen, met een gelijkaardige voorbumper en boemerangvormige koplampen, al worden die bij de Emeya verdubbeld. Achteraan deelt de Emeya zijn toespitsende achterzijde met de Eletre, waarvan het effect wordt versterkt door het zwarte dak, en zijn doorlopende LED-lichtstreep. Om de luchtstroom optimaal te beheersen, is de Emeya uiterust met tal van actieve aerodynamische elementen, zowel in de voorbumper als de diffusor en spoiler achteraan. De auto wisselt dus naadloos tussen een minimale luchtweerstand (0,21 Cd) en tot 150 kilo aan downforce.

Beleving

Aan boord domineert het centrale OLED-scherm van 15,1 inch het dashboard en dient het als centraal bedieningspunt voor zowat alle voertuigfuncties. Lotus is trots op het feit dat het nog steeds fysieke schakelaars gebruikt voor de temperatuur aan boord, maar een volumeknop is er dan weer niet – daarvoor moet je een menu op het scherm openen... Het infotainmentsysteem werkt in ieder geval vlot, met snelle reacties en knappe graphics. Android Auto en Apple CarPlay zijn er nog niet meteen, maar worden spoedig toegevoegd via een software-update – de testwagens hadden het bijvoorbeeld al aan boord.

De bestuurder kijkt uit op een smal display met enkel de meest essentiële informatie, en ook de voorste passagier heeft recht op zo’n schermpje. Meer dan de tijd aflezen en de muziek verzetten kan je er echter niet mee doen. Gelukkig is er ook nog een head-up display voor meer info tijdens het rijden. Verder is de materiaalkeuze en bouwkwaliteit bijzonder goed voor elkaar. Alles wat je aanraakt ziet er niet enkel knap uit, het voelt ook stevig en hoogwaardig aan, met bovendien enkele leuke gadgets als het elektrochromatische zonnedak dat in driehoekige delen verduisterd kan worden, en een fenomenale geluidsinstallatie van KEF.

Sportieve limousine

Met een royale wielbasis van 3,07 m kan het natuurlijk niet anders dat er enorm veel binnenruimte voor handen is, en op dat vlak worden we gelukkig niet teleurgesteld. De passagiers achterin genieten van zeeën aan knieruimte. Je kan ook kiezen om de vijfde zitplaats volledig te laten vallen ten faveure van uitgebreider instelbare individuele achterzetels en een dikke armsteun met meer opbergruimte en een grotere tablet in het midden.

De koffer is dan weer 509 liter groot, maar dat lijkt meer dan het is. De laadruimte is wel voldoende diep, maar is erg laag, zeker als je de rolhoes laat zitten. Met de achterbank neergeklapt heb je tot 1.388 liter ter beschikking, en onder de motorkap zit nog een tweede opbergruimte van 31 liter, wat net genoeg is voor je laadkabels.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Maar een Lotus moet natuurlijk eerst en vooral goed kunnen rijden. Aan de cijfers zal het alvast niet liggen: de Emeya is beschikbaar met 450 kW/612 pk (Emeya & Emeya S) of met 675 kW/918 pk (Emeya R). In beide gevallen heb je vierwielaandrijving dankzij een synchroonmotor met permanente magneet op elke as. De basisversies sprinten in 4,2 seconden naar 100 km/u, de Emeya R doet er amper 2,8 seconden over en bereikt 7,2 tellen later alweer de 200 km/u! De topsnelheid is begrensd op 250 (Emeya & Emeya S) of 256 km/u (Emeya R), die laatste heeft ook een tweede versnelling om nog wat harder te kunnen optrekken.

Door de betere stroomlijn kon de batterij ook iets kleiner worden dan in de Eletre, met in dit geval 102 kWh, wat nog steeds een rijbereik van 610/540/435 km oplevert (Emeya/S/R). Het accupakket is ook minder hoog, wat voor een lagere zitpositie zorgt. Toch hadden we nog steeds het gevoel iets te hoog te zitten achter het stuur. Het stuurwiel zelf ligt dan weer geweldig in de hand, met dunne randen en een aangename rustpositie voor je duimen, al vonden we de Alcantara afwerking iets te glad zonder handschoenen.

Sterke maag nodig

Toegegeven: de Emeya R is met zijn 918 pk en 985 Nm dan ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Hij schiet misselijkmakend snel uit zijn startblokken, bijt verschrikkelijk hard in zijn koolstofkeramische remmen met 10(!) zuigers en gaat oerendhard door de bocht zonder ook maar een krimp te geven, en al zeker niet met de plakkerige (en optionele) Pirelli P Zero Corsa-banden. De grenzen liggen echt verbazend ver, zeker als je beseft dat je met een 2,5 ton zware en 5,14 m lange luxewagen onderweg bent.

Toch gaat onze voorkeur naar de Emeya S. Uiterlijk verschil is er niet (een bewuste keuze van Lotus, maar iets dat wel zou kunnen veranderen), je hebt nog steeds meer dan voldoende vermogen ter beschikking en de iets zachtere ophanging en beter doseerbare remmen passen beter bij dagelijks gebruik. Met kleinere wielen krijg je er ook iets meer rijbereik voor terug. Tijdens onze test haalden we bij een rustige rijstijl een gemiddelde van 20 tot 25 kWh/100 km, afhankelijk van de omstandigheden. Een reële autonomie van 400 tot 500 km moet dus mogelijk zijn als je je rechtervoet in toom kan houden...

Opladen duurt trouwens maar een ogenblik dankzij een maximaal laadvermogen van meer dan 400 kW, waarmee je van 10 tot 80% kan bijladen in amper 14 minuten (als je een laadpaal vindt die dat aankan). Zelfs met nog 44% op overschot zagen we meer dan 350 kW verschijnen tijdens onze pauze bij een Ionity-station.

Prijs

De Lotus Emeya is in België verkrijgbaar vanaf 109.490 euro. Voor de beter uitgeruste Emeya S betaal je minstens 130.390 euro, de supersnelle Emeya R kost minstens 154.890 euro. En dan is het nog mogelijk om de factuur te spijzen met enkele peperdure opties, zoals een uitgebreid carbonpakket (11.180 euro), een beige interieur in Nappaleer (4.680 euro) of het Executive-pakket voor de achterbank (7.630 euro). Daarmee is de Emeya vergelijkbaar tot wat goedkoper geprijsd dan de Porsche Taycan (103.200 tot 255.299,99 euro), maar wel duurder dan de Tesla Model S Plaid (108.970 euro), die echter niet opkan tegen de afwerking en het rijgedrag van de Emeya.

Verdict

Lotus zal de komende jaren nog niet kunnen tippen aan de verkoopvolumes van Porsche. Daarvoor heeft het Britse merk nog niet de reputatie en de ervaring opgebouwd in het sportieve luxesegment die de Duitsers wél hebben. Maar aan het product zal het in ieder geval niet liggen, want de Emeya is een bijzonder geslaagde combinatie van moderne technologie, een hoogwaardige afwerking en verschroeiende prestaties.

Ontdek meer inzichten
Lotus Arrow-icon
Advertentie
Advertentie