Moest je het nog niet weten: Lotus zit middenin zijn transformatie van sportwagenmerk naar sportief luxemerk, met de Emira als laatste wapenfeit voor de ‘oude garde’ met verbrandingsmotor. Vanaf nu krijgen we enkel nog elektrische Lotussen (Loti?), waarvan deze Emeya de derde is, na de hypercar Evija en de SUV Eletre – die trouwens erg populair is in België. Met zijn nieuwe gamma hoopt Lotus tot wel 150.000 auto’s per jaar te produceren. Een serieus verschil met de 576 auto’s die het merk in 2022 bouwde...
Design Lotus undefined
Maar dat is de toekomst, en dit is het heden. Bijna precies een jaar na de perslancering van de Eletre mogen we zijn lagere broer testen, de Emeya. Een vierdeurs ‘Hyper-GT’ die op hetzelfde EPA-platform staat als de Eletre, maar dan met iets andere verhoudingen. Met een lengte van 5,139 m is de Emeya nog eens 4 cm langer en heeft hij zelfs een 6 cm langere wielbasis (3,069 m). Maar het grootste verschil is natuurlijk in de hoogte te vinden, met 1,459 m voor de berline tegenover de 1,636 m hoge SUV.
De familietrekjes zijn ook meteen te zien tussen beide modellen, met een gelijkaardige voorbumper en boemerangvormige koplampen, al worden die bij de Emeya verdubbeld. Achteraan deelt de Emeya zijn toespitsende achterzijde met de Eletre, waarvan het effect wordt versterkt door het zwarte dak, en zijn doorlopende LED-lichtstreep. Om de luchtstroom optimaal te beheersen, is de Emeya uiterust met tal van actieve aerodynamische elementen, zowel in de voorbumper als de diffusor en spoiler achteraan. De auto wisselt dus naadloos tussen een minimale luchtweerstand (0,21 Cd) en tot 150 kilo aan downforce.
Beleving Lotus undefined
Aan boord domineert het centrale OLED-scherm van 15,1 inch het dashboard en dient het als centraal bedieningspunt voor zowat alle voertuigfuncties. Lotus is trots op het feit dat het nog steeds fysieke schakelaars gebruikt voor de temperatuur aan boord, maar een volumeknop is er dan weer niet – daarvoor moet je een menu op het scherm openen... Het infotainmentsysteem werkt in ieder geval vlot, met snelle reacties en knappe graphics. Android Auto en Apple CarPlay zijn er nog niet meteen, maar worden spoedig toegevoegd via een software-update – de testwagens hadden het bijvoorbeeld al aan boord.
De bestuurder kijkt uit op een smal display met enkel de meest essentiële informatie, en ook de voorste passagier heeft recht op zo’n schermpje. Meer dan de tijd aflezen en de muziek verzetten kan je er echter niet mee doen. Gelukkig is er ook nog een head-up display voor meer info tijdens het rijden. Verder is de materiaalkeuze en bouwkwaliteit bijzonder goed voor elkaar. Alles wat je aanraakt ziet er niet enkel knap uit, het voelt ook stevig en hoogwaardig aan, met bovendien enkele leuke gadgets als het elektrochromatische zonnedak dat in driehoekige delen verduisterd kan worden, en een fenomenale geluidsinstallatie van KEF.
Sportieve limousine
Met een royale wielbasis van 3,07 m kan het natuurlijk niet anders dat er enorm veel binnenruimte voor handen is, en op dat vlak worden we gelukkig niet teleurgesteld. De passagiers achterin genieten van zeeën aan knieruimte. Je kan ook kiezen om de vijfde zitplaats volledig te laten vallen ten faveure van uitgebreider instelbare individuele achterzetels en een dikke armsteun met meer opbergruimte en een grotere tablet in het midden.
De koffer is dan weer 509 liter groot, maar dat lijkt meer dan het is. De laadruimte is wel voldoende diep, maar is erg laag, zeker als je de rolhoes laat zitten. Met de achterbank neergeklapt heb je tot 1.388 liter ter beschikking, en onder de motorkap zit nog een tweede opbergruimte van 31 liter, wat net genoeg is voor je laadkabels.