Advertentie
Advertentie

De Octa is niets meer of minder dan de stoutste Defender van allemaal! Hij is 28 mm hoger, 68 mm breder en ontleent zijn naam van het hardste en meest begeerlijke mineraal ter wereld: de diamant. Een diamant die je quasi overal op zijn koetswerk en in zijn interieur terugvindt, let bijvoorbeeld op de nieuwe zetels met hun sportieve design. Dankzij zijn verhoogde bodemvrijheid en zijn offroadbanden van 33 inch kan de Defender Octa zelfs in tot 1 meter diep water spelen! Het sportmodel krijgt ook licht hertekende bumpers die zijn aan- en afloophoeken verder verbeteren, maar die ook bijdragen voor de koeling van zijn monsterlijke motor...

Advertentie
Advertentie
0 tot 100 km/u in 4 seconden dankzij een V8 van 635 pk en 750 Nm!

Op technisch vlak zou je de Defender Octa kunnen zien als een Range Rover Sport SV die zijn rubberlaarzen heeft aangetrokken. Hij heeft dan ook dezelfde mildhybride biturbo-V8 van 4,4 liter, afkomstig uit de schappen van BMW. Een motor die in dit geval eveneens 635 pk en 750 Nm ontwikkelt, of zelfs 800 Nm als je de launch control inschakelt. Samen met zijn 8-trapsautomaat kan de Britse offroader daarmee in 4 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, voor een topsnelheid van 250 km/u! Prestaties die de Defender Octa in principe op elk terrein zou moeten kunnen behalen...

Ophanging van topkwaliteit om overal door te kunnen

De Defender Octa krijgt echter niet alleen dezelfde motor als de Range Rover Sport SV. Hij leent ook zijn complexe luchtvering van het luxemodel, met de 6D Dynamics hydraulische controle. Een ophanging die, volgens JLR, duik- en steigerbewegingen bijna volledig elimineert op de weg, maar die de Defender Octa vooral nog meer veerweg geeft om nog verder buiten de gebaande paden te kunnen treden! Om zijn sterke prestaties en zijn terreinvaardigheid met elkaar te verenigen, heeft de Britse constructeur zijn meest extreme Defender zelfs uitgerust met een speciale Octa-rijmodus.

Advertentie
Advertentie
Prijs op het niveau van zijn prestaties...

Momenteel wordt deze nieuwe Octa enkel aangeboden op de Defender 110. Hij zal zijn publieksdebuut maken tijdens het Goodwood Festival of Speed, dat van 11 tot 14 juli doorgaat. En hoewel JLR de officiële prijzen van de nieuwe Defender Octa nog niet heeft bekendgemaakt, kondigt de Britse groep wel al een Duitse richtprijs vanaf ongeveer 185.000 euro aan...

Advertentie
Advertentie