De 'Lancia Design Day' is het eerste grote evenement dat de Italiaanse autobouwer (nu eigendom van de Frans-Italiaanse groep Stellantis) organiseert om meer te onthullen over zijn toekomst. Lancia, dat in 1906 opgericht werd in Turijn, beleefde zijn hoogdagen tussen de twee Wereldoorlogen en in de jaren vijftig en zestig, voordat het geleidelijk aan bergaf ging. Op het hoogtepunt van zijn geschiedenis had het merk geen reden om zich te moeten schamen voor concurrenten als Ferrari of Alfa Romeo.
Nieuw logo, nieuwe stijl
Stellantis besefte echter dat het één van de kroonjuwelen van het auto-erfgoed in handen had en dat het opportuun was om het merk nieuw leven in te blazen, en meteen ook het imago af te stoffen. Lancia wordt onderdeel van de 'premium'-divisie van het concern, naast onder andere Alfa Romeo. De eerste fase van deze wedergeboorte is een nieuw logo in de nieuwe 'Pu+Ra Design' vormtaal, kort voor Puur en Radicaal. Dit zal "het ontwerp van Lancia voor de komende 100 jaar bepalen" (ja, dat lees je goed!). In zijn 116-jarige geschiedenis heeft Lancia slechts zeven verschillende logo's gehad. Het nieuwste, geïnspireerd door het logo uit 1957 dat de legendarische Flaminia sierde, werd onthuld op 28 november. Het bevat alle kenmerkende elementen van het historische logo, met het wiel, de vlag, het schild en de lans. Het logo is bedoeld om het nieuwe Lancia te belichamen en tegelijkertijd de intrede van het merk in het tijdperk de elektrische mobiliteit te symboliseren. In 2028 zal Lancia immers 100% elektrisch zijn!
Een design dat tijdloos moet zijn
En wat design betreft, wat staat ons de komende 100 jaar op dat vlak te wachten? Hier zegt Lancia dat het zal kiezen voor een duurzaam, uniek ontwerp dat de tand des tijds zal doorstaan (bijna) zonder te dateren. De zachte, pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia moeten terug te vinden zijn in toekomstige modellen, gecombineerd met een modernere en radicalere interpretatie van eenvoud, geïnspireerd door de stijl van meubels (Cassina is betrokken bij het ontwerp van toekomstige interieurs), architectuur en mode, en niet te vergeten de sportieve geschiedenis van het merk, belichaamd door de Stratos en Delta. Om een idee te krijgen van wat de toekomst brengt, heeft Lancia een driedimensionale vorm gecreëerd, met de naam 'Pu+Ra Zero', die de essentie van het nieuwe design van het merk bevat. De nieuwe modellen krijgen een T-vormige grille die met drie lichtstralen aangepast moet zijn aan de hedendaagse smaak.
De Ypsilon om mee te beginnen
Om de markt weer te kunnen veroveren zal Lancia een stappenplan volgen dat simpelweg 'Renaissance' heet. Een tienjarig strategisch plan dat de lancering van drie nieuwe modellen omvat (één om de twee jaar vanaf 2024). Er wordt gestart met de Ypsilon, die zowel in elektrische als in benzineversie zal worden aangeboden, en waarvan de concept car begin volgend jaar wordt onthuld. Die zal worden gevolgd door de Aurelia in 2026 (een SUV met een aflopende daklijn) en vervolgens de Delta in 2028 (een compacte auto die zijn platform zou kunnen delen met vooral de Opel Astra en DS4). Zowel de Aurelia als de Delta zullen 100% elektrisch zijn.
Tenslotte geeft Lancia aan dat het vertegenwoordigd zal worden door een honderdtal dealers in een zestigtal grote steden in Europa, terwijl het streeft naar 50 % online verkoop.