Na de Tweede Wereldoorlog heerste er een economische crisis, met schaarse materialen en dure brandstoffen. Een situatie die tot op zekere hoogte misschien wel te vergelijken valt met de situatie van vandaag. En net als toen zien we ook nu de ‘microcars’ opnieuw als paddenstoelen uit de grond schieten. Deze vervoersmiddelen beloven een zuinigere en ‘stadsvriendelijkere’ manier van verplaatsen. Dit zijn er vijf.
Renault Mobilize Duo
Renault was de laatste jaren op vele vlakken één van de trendsetters in de autosector. Denk maar aan het ontstaan van de monovolumes of de popularisering van elektrische auto’s. Ook op het vlak van de moderne micromobiliteit was het Franse merk één van de trendsetters met de Twizy, die ondertussen uit productie is. Maar op het recente Salon van Parijs stelde Renault via zijn spin-off Mobilize een opvolger voor: de Duo. Die heeft net als zijn voorganger twee zitplaatsen in tandem en een meer up-to-date look. Er is zelfs een éénzitter met een bestelwagen-opbouw, de Bento. Beiden zullen beschikbaar zijn in een versie met een topsnelheid van 45 of 80 km/u. In het beste geval geraak je tot 140 km ver, maar hij is natuurlijk vooral gemaakt voor in de stad.
Citroën Ami (en Opel Rocks-e, Fiat Topolino)
Nog zo’n stadsrakker die de mobiliteit anders wil aanpakken, is de Citroën Ami. Een lengte van minder dan 2,5 meter, een plastic koetswerk met guitige looks en een kleurrijke aankleding… de Ami staat heel veraf van wat we als auto beschouwen, maar in de stad zou hij zijn nut wel eens kunnen bewijzen. In tegenstelling tot de Renault, blijf je er echter beter mee in de stad, want sneller dan 45 km/u en verder dan 75 km op één batterijlading gaat de Ami niet. Toch is hij op dit moment de meest verkochte ‘quadricycle’ in ons land. Misschien daarom dat Opel ondertussen zijn eigen versie ontwikkelde met de Rocks-e, en dat er geruchten zijn dat Fiat aan zijn eigen versie zou werken onder de naam Topolino.
Microlino (en Evetta)
Als we denken aan microcars, is de BMW Isetta één van de historische modellen die meteen in ons opkomen. De Microlino is de geestelijke opvolger van het origineel uit de jaren ‘50, maar dan natuurlijk elektrisch, net als alle andere voertuigen in deze lijst. Net als bij de Isetta is er maar één deur, vooraan, die toegang biedt tot twee zitplaatsen. De Microlino heeft een elektromotor met een vermogen van amper 12,5 kW, maar dankzij zijn gewicht van 500 kilo haalt hij toch een top van 90 km/u. Zuinig is hij ook, want met een batterij van 14 kWh geraakt hij tot 230 km ver. De Microlino is trouwens niet de enige die nostalgisch terugblikt op de Isetta, ook de elektrische Evetta maakt binnenkort zijn opwachting.
City Transformer CT-1
Na de nostalgische herinterpretaties is het tijd voor een iets futuristischer concept met de City Transformer CT-1. De tweezitter van Israëlische makelij werd voorgesteld op het Salon van Parijs en pakt uit met een unicum: het is een ‘vouwauto’. Op buitenwegen is hij 1,40 meter breed, waardoor hij iets meer stabiliteit biedt. Voor stadsgebruik kan hij zijn wielen echter ‘intrekken’, zodat hij nog maar 1 meter breed is. Makkelijk om overal door te laveren en zelfs op de smalste plaatsen te parkeren. Zijn topsnelheid daalt in de smalle stand wel van 90 naar 45 km/u. De twee elektromotoren van de CT-1 leveren samen een vermogen van 15 kW en hij biedt een rijbereik tot 180 km
X-Bus
Als je dacht dat micromobiliteit beperkt blijft tot kleine autootjes, dan heb je het mis. Ook bij de bestelwagens wordt er gewerkt rond het concept. Niet alleen bij Renault, met de Mobilize Bento, maar ook het Duitse X-Bus komt volgend jaar met een voertuig. Het is niet de eerste kleine elektrische bestelwagen, maar het is wel de eerste met een ‘lifestyle’-aanpak. Zo kan je gaan voor een ‘offroad’-uitvoering en zijn er verschillende modules die je achter op de X-Bus kan monteren. Een micro-camper bijvoorbeeld. Na een conceptversie met elektromotoren in de vier wielen, krijgt de definitieve versie één motor op elke as, voor een totaalvermogen van 15 kW, en een moduleerbare batterij met een capaciteit tot 45 kWh. Daarmee geraakt hij tot 600 km ver, al zitten er op het dak ook zonnepanelen om dat rijbereik verder uit te breiden.