202107200719023.jpg

Het kleine Everrati uit het Verenigd Koninkrijk is geen onbekende. Het heeft een traditie in het transformeren van iconen uit de autogeschiedenis naar elektrische wagens. Nadat het eerder de 964-generatie van de illustere Porsche 911 onder handen heeft genomen, is het nu de Atlantische Oceaan overgestoken om de mytische Ford GT40 onder hoogspanning te zetten.

Volledig nieuw

202107200719024.jpg

Puristen moeten niet onmiddellijk op hun paard kruipen, want er is geen oorspronkelijke GT40 ‘geslacht’ om de V8 door een elektromotor te vervangen. Neen, voor deze creatie is Everrati met Superformance in zee gegaan. Dit bedrijf is gespecialiseerd in Amerikaanse klassiekers en bouwt een volledig nieuw chassis waar eigentijdse of klassieke techniek in kan worden gehangen. De motor en batterijen van hun kant zijn door Everrati gemaakt.

Zoals het origineel maar dan beter

202107200719022.jpg

Net zoals met de Porsche 964 heeft de kleine Britse constructeur er alles aan gedaan om het oorspronkelijke karakter van de wagen en zijn gewichtsverdeling te behouden. De prestaties zijn daarentegen een stukje beter dan de GT40 van weleer, dankzij 800 pk, 800 Nm aan koppel en een sprint naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. De batterij is relatief klein met haar 46 kWh. Dat helpt het gewicht laag te houden zodat het rijbereik toch iets meer dan 125 mijl of 200 kilometer bedraagt.

Binnenkort op de weg

202107200719011.jpg

De twee samenwerkende bedrijven hebben nog geen prijs of leveringsdatum gecommuniceerd, maar ze willen heel binnenkort een rijdend prototype bouwen. Superformance heeft een chassis gemaakt dat nu wordt aangepast aan de batterijen en de elektromotor van Everrati.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: