Onlangs stonden we versteld van de snelheid waarmee Tesla zijn Superchargers kon bouwen: 12 laadplekken in amper 8 dagen! Zo’n efficiëntie is enkel mogelijk dankzij geprefabriceerde laadpalen. Een techniek die niet enkel de Amerikaanse gigant toepast, want ook het Duitse Siemens is ermee bezig.

Alles-in-één portiek

Dit is het VersiCharge XL-systeem, waarvan de eerste experimentele laadpaal in de Verenigde Staten gebouwd werd, vlakbij Atlanta in de staat Georgia. En Siemens doet het nog sneller dan Tesla! Het Duitse bedrijf heeft maar 3 dagen nodig om zijn installatie op poten te zetten! Deze supersnelle ‘plug & play’ aanpak is mogelijk door een aantal functionele elementen in het bovenste gedeelte van het ‘portiek’ in te bouwen.

Express-installatie

Naast de snelheid van de plaatsing, hoopt Siemens Tesla ook te evenaren wat het laadvermogen betreft. Het Duitse bedrijf geeft geen exacte cijfers vrij, maar het kondigt aan dat het systeem laden van niveau 2 en 3 mogelijk maakt. Reken daarbij op een debiet van 7,4 tot 350 kW afhankelijk van de installatie! Daarmee kan het de concurrentie aangaan met Tesla, waarvan de palen een vermogen tot 324 kW kunnen leveren.