Twee decennia geleden was alles nog anders bij VW. Rond diesel hing nog geen stigma, van elektrificatie was nog geen sprake en Ferdinand Piëch zag voor Volkswagen een nieuwe toekomst: groot en luxueus. Het is dan ook geen toeval dat dit jaar de Touareg zijn twintigste verjaardag viert, net als de Phaeton, de luxelimousine die het gamma van merk uit Wolfsburg naar boven toe uitbreidde.
Hogerop
De Paeton werd gelanceerd in 2002 en moest een auto worden voor levensgenieters die niet noodzakelijk hun rijkdom en luxe tentoon wilden spreiden, en tegelijkertijd het imago van het VW-gamma een boost geven. Het model werd geassembleerd in een nieuwe, transparante fabriek in Dresden, de ‘Gläserne Manufaktur’, en er kwamen waanzinnige motoren, zoals een 6 liter W12 en een V10 TDI. Maar een kassucces werd het nooit, en dus kam er geen tweede generatie… net niet!
In 2016 trok Volkswagen de stekker uit de Phaeton. Het jaar ervoor brak het dieselschandaal los en het merk koos een andere richting, die van de elektrificatie, maar de opvolger van de Phaeton was al klaar. Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag kunnen we die ‘Phaeton D2’ nu toch ontdekken. Het unieke exemplaar rijdt en zou de dag van vandaag niet misstaan op onze wegen, met een design dat vanuit sommige hoeken doet denken aan dat van Audi en een digitaal interieur dat zich kan meten met wat het luxesegment vandaag te bieden heeft. Een gemiste kans?