Het Duitse BMW is verkozen tot favoriete merk van de Belgen. Dat blijkt uit de jaarlijkse “Best Brands Awards”, dat de favoriete merken van de Belgen in 21 verschillende sectoren in de spotlights zet.

In tegenstelling tot heel wat andere prijzen in de autowereld, zoals bijvoorbeeld die van de auto van het jaar, wordt de keuze van de laureaten in dit geval niet bepaald door de subjectieve mening van een professionele jury. Dat gebeurt door de consument zelf, en dat volgens twee criteria: “Share of Wallet”, met andere woorden het reële economische succes van het merk, en de “Share of Soul”, de emotionele perceptie van het merk.

Voor deze studie werden 5.000 huishoudens, die representatief zijn voor de populatie, ondervraagd door het studiebureau Gfk. 

BMW scoort vooral punten dankzij zijn economische succes. Vergeet niet dat BMW in 2021 een historische eerste plaats op de Belgische markt wist te veroveren.

Volkswagen (2de) en Mercedes (3de) vervolledigen het podium met de favoriete merken in België, voor Ford (4de) en Audi (5de).

Het volledige klassement van deze studie vind je hier.