Alles heeft te maken met Porsches 70ste verjaardag vorig jaar. In 1948 kreeg de eerste Porsche zijn licentie voor de openbare weg. 70 jaar later liet het Duitse merk bij wijze van verjaardagscadeautje aan zichzelf een conceptmodel zien van een nieuwe 911 Speedster. Nadien volgde de belofte om hem in productie te nemen.
Het model dat op het salon van New York te zien is, is dan ook gebaseerd op de 911 van de vorige generatie, die intern 991 genoemd werd. Hij gebruikt dezelfde atmosferische 4.0 zescilinder boxer als de 911 GT3 en GT3 RS van de vorige generatie. Die is 510 pk en 470 Nm sterk, en alleen gekoppeld aan een manuele zesbak. 0-100 km/u duurt daardoor 4 seconden, de topsnelheid bedraagt 310 km/u.
Porsche probeerde in de 911 Speedster gewicht te besparen: heel wat koetswerkonderdelen zijn gemaakt uit composietmaterialen met koolstofvezel, en uit polyurethaan. Standaard monteert Porsche koolstofkeramische remschijven die de helft minder wegen dan gewone 911-remmen. De stoffen kap wordt manueel bediend (en automatisch vergrendeld), en de airco wordt achterwege gelaten. Al kan die gratis wel terug worden gemonteerd. Totale gewicht van de 911 Speedster? 1.465 kilogram.