We hebben de Jogger recent nog voorgesteld. De gezinswagen met 5 of 7 zitplaatsen speelt solo slim in de huidige autosector en kent geen echte rivalen, tenzij dan op de tweedehandsmarkt. De technische fiche overlopen is één ding, maar hem in het echt ervaren is iets helemaal anders, geloof ons maar. Klik je (7) gordels vast, want we gaan proberen om hem voor te stellen alsof je er zelf bij was.
Tegelijk groot en klein
Met zijn stijl van een “SUV-break”, tot 7 zitplaatsen en een laadvermogen van 1.819 liter moet de Jogger een grote auto zijn, niet? Toch is Dacia erin geslaagd om al die ruimte te proppen in een compact formaat van slechts 4,55 meter, en dat zie je eraan. Een Toyota Highlander bijvoorbeeld heeft een 100 liter grotere koffer, maar is ook 40 centimeter langer. De wielbasis van 2,8 meter en de wielen op de vier hoeken van de Jogger zoals in een elektrische auto versterken die ‘compacte’ uitstraling van de auto. Deze Dacia is groot vanbinnen, maar lijkt ‘klein’ vanbuiten.
Voorzichtige avonturier in plaats van offroader
Op dit moment heeft de Jogger niet de pretentie om zichzelf een offroader te noemen. Er is geen variant met vierwielaandrijving, en die komt er ook niet. Zijn bodemvrijheid van 20 centimeter geeft hem gewoon de vrijheid om zonder veel schrik een band naast het asfalt te plaatsen. Zo kan hij worden geparkeerd in een veld, een borduur oprijden of een paar meter over een aardewegje rijden alvorens je te voet verder moet.
5 of 7 plaatsen
De Jogger is er met 5 of 7 zitplaatsen. De ankerpunten voor de twee extra stoeltjes worden bij de productie rechtstreeks in het chassis gelast, dus is het onmogelijk om ze nadien toe te voegen. De kleinste versie blijft dus een vijfzitter zonder latere uitbreidingsmogelijkheden. De twee achterste zitjes zijn echter mobiel, zodat het perfect mogelijk is om ze uit de zevenzitter te verwijderen en zo een even grote koffer te bekomen als in de vijfzitter – met de extra veiligheidsgordels voor de achterste plekken. Het is dus belangrijk dat je bij aankoop het juiste model kiest.
Een filmzaal waardig
Elke stoelenrij staat iets hoger dan die ervoor, zoals in een filmzaal. Op die manier genieten alle passagiers een goed zicht, maar moeten ze ook niet met de knieën tegen de kin zitten. De forse hoofdruimte maakt dat niemand het plafond raakt. Dacia heeft ook ruimte vrijgemaakt onder tweede stoelenrij om er je voeten onder te kunnen stoppen. De combinatie van dat alles maakt dat de derde zitrij allesbehalve een noodoplossing is. Volwassenen kunnen er perfect een lang traject overleven. De minst comfortabele zitplaats van de Jogger is uiteindelijk die in het midden van de auto, want die is het smalst.
Ook voor de instap naar achteren heeft Dacia zich van zijn slimste kant laten zien om het praktische met het spaarzame te verzoenen. De middelste stoelen schuiven niet naar voren, maar klappen dicht zoals een portefeuille. Die procedure is wat lastig, zeker wanneer je helemaal achterin zit of wanneer kinderstoeltjes zijn geplaatst, want die moet je dan elke keer wegnemen. Het voordeel is wel dat op die manier veel ruimte vrijkomt om eenvoudig in en uit te kunnen stappen. De grote achterdeuren vergemakkelijken ook de toegang tot de laatste stoelenrij. Je hoeft je helemaal niet in bochten te wringen om er te geraken.
Naar wens moduleerbaar
Alle stoelen kunnen uit de Jogger worden verwijderd om een laadruimte vrij te maken van 1.819 liter. De 2 zitjes in de koffer laten zich zonder veel moeite uitnemen. Ze wegen een tiental kilo en zijn handzaam, zodat bijna iedereen ze kan verzetten. Hetzelfde geldt voor de tweede rij. De stoelen daar zijn even zwaar als die in de koffer. De tweezitsbank is wat lastiger te tillen met zijn 22 kilo, maar onmogelijk is het niet.
Voor iedereen
De opvolger van de Logan MCV, Dokker en Lodgy is de grootste uitdrukking van het CMF-B-platform van de Sandero Stepway. Hij neemt er trouwens een paar slimmigheden van over. Zo kunnen zijn dakrails draaien om een dwarse positie in te nemen en tot 80 beweeglijke kilo’s te torsen. Je kan dus probleemloos een dakkoffer of -tent monteren.
Ondanks het beperkte motorenpalet heeft Dacia voor elk wat wils. Kilometervreters kiezen voor het blok op benzine en LPG, dat uit zijn twee tanks meer dan 1.000 kilometer rijbereik kan halen. De 100 pk van deze motor volstaan ruimschoots om de ongeveer 1,3 ton zware wagen te bewegen.
De Roemeense catalogus telt verder een nieuw benzineblok van 110 pk. Wie de voorkeur geeft aan een automaat, moet kiezen voor de hybride variant met 140 pk. Die komt in 2023 en is er enkel met deze overbrenging.
Wat zou een close-up zijn zonder wat pittige extra informatie, zoals bijvoorbeeld de prijs van deze Jogger? Die is voor België helaas nog niet gekend. In Frankrijk belooft Dacia echter een startprijs van minder dan 15.000 euro. We mogen aan deze kant van de grens dus een vergelijkbare situering verwachten, waardoor hij – met voorsprong – de goedkoopste zevenzitter op de markt is.