Na maanden van aankondigingen en speculaties heeft de Europese Unie eindelijk een akkoord bereikt over het einde van de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren in 2035. Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de 'Green Deal' van de EU, was verheugd over de stap en zei dat het "een sterk signaal is aan de industrie en de consumenten dat Europa op weg is naar emissievrije mobiliteit."
Voor het geval je de vorige etappes gemist hebt: in de donderdagavond goedgekeurde tekst, die in feite gebaseerd is op een voorstel van de Commissie uit juli 2021, is voorzien dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa vanaf 2035 tot nul wordt herleid. Dit zou een definitief einde maken aan de verkoop van nieuwe auto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een benzine- of dieselmotor in de EU en ook aan hybride modellen, ten gunste van 100% elektrische voertuigen.
Hoewel auto's, de belangrijkste vervoerswijze voor Europeanen, verantwoordelijk zijn voor iets minder dan 15% van de totale CO2-uitstoot in de EU, moet de nieuwe verordening helpen om de klimaatdoelstellingen van de EU te bereiken, met name koolstofneutraliteit tegen 2050. Dit is het eerste akkoord over een tekst van het Europese klimaatpakket 'Fit for 55', dat tot doel heeft de uitstoot van broeikasgassen in de EU tegen 2030 met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Het onderschrijft ook de CO2-reductiedoelstelling voor 2030 van -55% voor nieuwe auto's en -50% voor nieuwe bestelwagens ten opzichte van 2021.
Uitzonderingen
Aan nichefabrikanten of autobouwers die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, wordt een vrijstelling verleend, waardoor ze tot 2036 met een verbrandingsmotor mogen worden uitgerust. Deze clausule, die sommigen het 'Ferrari-amendement' noemen, zal vooral ten goede komen aan luxemerken.
Bovendien wordt, onder druk van verschillende landen, waaronder Duitsland, in de tekst de mogelijkheid geopperd om in de toekomst groen licht te geven aan alternatieve technologieën, zoals synthetische brandstoffen of plug-in hybride aandrijvingen, op voorwaarde dat daarmee de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen volledig te bannen, kan worden bereikt.
Ten slotte pleit de Commissie, als reactie op de bezorgdheid van autobouwers over onvoldoende consumentenvraag naar 100% elektrische auto's, nu voor een grote uitbreiding van het aantal oplaadstations, zodat ze om de 60 km op snelwegen worden geïnstalleerd.
Via AFP