Het loopt allemaal niet van een leien dakje bij Fisker Inc., de tweede poging van de Deense designer om een geëlektrificeerd automerk op poten te zetten. Enkele weken geleden berichtten we nog over de kinderziektes van de Ocean, waarbij eigenaren hun verhalen uit de doeken deden over problemen van softwarebugs tot zelfs plotseling vermogensverlies. Iets waarvoor Fisker al een grote software-update (Ocean OS 2.0) heeft beloofd om het gros van de problemen van de baan te helpen en ook het rijgedrag te verbeteren.
Financiële kater
Maar nu blijkt dat de problemen van Fisker verder gaan dan enkel wat groeipijnen bij de lancering van een gloednieuw model op een gloednieuw platform van een gloednieuwe constructeur. Fisker zit namelijk in financiële problemen. Het leed maar liefst 428 miljoen euro verlies in het laatste kwartaal van 2023, en de productie en verkopen zijn nog niet ver genoeg opgeschroefd om dit verlies te compenseren met vers geld. In totaal zouden er intussen meer dan 10.000 exemplaren geproduceerd zijn bij Magna Steyr, waarvan ongeveer de helft geleverd zou zijn aan klanten.
Nissan als redding?
Om dat verlies ietwat op te vangen, heeft Fisker besloten 15 procent van zijn personeel te schrappen, onder meer door de leverdienst aan huis van de Ocean stop te zetten. Maar het bedrijf is nu op zoek naar een samenwerking met een grote constructeur om meer geld in het laatje te brengen. Volgens nieuwsagentschap Reuters zou Nissan de meest waarschijnlijke kandidaat zijn, dat 400 miljoen dollar zou investeren om toegang te krijgen tot het elektrische platform van Fisker, in het bijzonder dat van de pick-up Alaska. De gesprekken zouden vergevorderd zijn, aldus Reuters.
Eerste modellen geleverd in België
In België is de Ocean inmiddels al in mondjesmaat geleverd en kan je zelfs al vooraf samengestelde stockmodellen bestellen van de Ocean Extreme, de topversie van het model met meer dan 700 km rijbereik voor zo’n 65.000 tot 72.500 euro. De vraag is enkel of die grote update al is doorgevoerd bij deze modellen, en vooral of het bedrijf zijn financiële situatie kan omkeren om te blijven bestaan en de nodige dienst na verkoop te bieden. Een troost voor Fisker: ook Tesla heeft diep in de put gezeten alvorens het het meest populaire model ter wereld in handen had...