Op een besloten event in Los Angeles stelde Henrik Fisker de productieversie van zijn middelgrote SUV Ocean voor aan een publiek van potentiële klanten. Nu ja, helemaal productierijp is hij nog niet, want de eerste exemplaren kunnen pas in 2022 worden geleverd. Maar we kregen al wel wat meer technische informatie. Zo zal de Ocean verkrijgbaar zijn met twee- of vierwielaandrijving en krijgt hij een heel vaag omschreven rijbereik van “ongeveer 250 tot 300 mijl” (400 tot 480 kilometer) dankzij een batterij van “ongeveer 80 kWh”. De auto krijgt twee radars voor een vorm van autonoom rijden en er komt een extreem krachtige topversie die in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Een rij zonnepanelen op het dak geeft de auto 1.600 kilometer extra rijbereik per jaar. Een fijn detail komt van het feit dat alle zijruiten, het glazen dak en de glazen achterruit in de kofferklep allemaal met één knop kunnen worden geopend voor een soort cabriogevoel.
Duurzaam
Veel rijbereik, pittige prestaties, een hoge graad van autonoom rijden en een fun-factor: Fisker lijkt heel expliciet te mikken op Tesla-klanten. En het wil zich van dat merk onderscheiden op twee manieren: enerzijds door heel expliciet gebruik te maken van zoveel mogelijk gerecycleerde materialen – de naam Ocean verwijst naar de kunststoffen in het interieur op basis van uit de zee geviste plasticrommel – en anderzijds door in te zetten op een zo klantvriendelijk mogelijke service – een gekend pijnpunt bij Tesla. De Fisker Ocean zou in zijn basisversie bovendien maar 37.499 dollar (ongeveer 33.500 euro) kosten, wat een pak minder is dan de weliswaar iets grotere Tesla Model Y. En Fisker wil uitpakken met een innovatieve leaseformule waarbij je niet op voorhand moet beslissen hoe lang je de auto wil bijhouden. Let wel: of Fisker ook naar Europa komt, is nog onduidelijk…