De elektrische EQ-familie werd gelanceerd in 2018 met de EQC en heeft zich sindsdien snel uitgebreid. En ook in de komende jaren worden er nog veel meer nieuwe modellen verwacht, zoals de verleidelijkde CLA Concept bewees op het autosalon van München, net als de terreinwagen EQG waarvan onlangs een gecamoufleerd prototype werd getoond. In afwachting van dit nieuwe salvo nemen we een kijkje naar de verschillende EQ-modellen die Mercedes vandaag in zijn gamma heeft zitten.
1. EQA
De EQA is een middelgrote SUV van 4,46 m lang. Hij werd voorgesteld in 2021 en kreeg net een update voor zijn nieuwe modeljaar, waarvoor de bestellingen deze herfst worden geopend. Naast een gemoderniseerde voorzijde en uitrusting, profiteert de EQA van deze update met een grotere actieradius. De versie voor lange afstanden, de EQA 250+ met zijn batterij van 70,5 kWh netto, heeft dan ook een ruim WLTP-rijbereik van 560 km. Mercedes heeft ook twee EQA’s met een batterij van 66,5 kWh bruikbaar: de EQA 250 (met dezelfde elektromotor van 140 kW/190 pk als in de 250+) heeft een WLTP-rijbereik van 528 km. Dankzij zijn twee elektromotoren heeft de EQA 300 4Matic op zijn beurt vierwielaandrijving en een totaal vermogen dat stijgt naar 168 kW/228 pk. Zijn WLTP-autonomie blijft echter nog steeds groter dan 450 km (459 km).
2. EQB
De EQB is dan weer een van de zeldzame elektrische wagens die niet al te groot zijn, maar toch tot 7 zitplaatsen bieden. Mercedes laat namelijk de keuze om deze gezins-SUV van 4,68 m lang uit te rusten met 5 of 7 zetels. Hoewel hij iets later op de markt kwam dan zijn kleine broer EQA, geniet de EQB momenteel van dezelfde cosmetische en uitrustingsgerelateerde verbeteringen. Maar de EQB krijgt ook enkele specifieke details, zoals de mogelijkheid om hem voortaan uit te rusten met een trekhaak. Daarmee wordt hij nog veelzijdiger als gezinswagen.
Op technisch vlak zijn er eveneens drie varianten te vinden. De EQB 250+ (140 kW/190 pk) is de versie met het grootste rijbereik dankzij zijn batterij van 70,5 kWh, waarmee hij een WLTP-actieradius haalt van 536 km. De twee andere varianten hebben twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. De EQB 300 4Matic ontwikkelt 168 kW (228 pk), terwijl de EQB 350 4Matic 215 kW (292 pk) haalt. In beide gevallen is er een batterij van 66,5 kWh te vinden in de bodem, voor een WLTP-rijbereik van 448 km voor beide EQB’s met vierwielaandrijving.
3. EQE
Met de EQE heeft Mercedes ook een grote elektrische reisberline in het gamma zitten. Met een lengte van 4,95 m is er aan boord heel wat ruimte. De EQE is stil, perfect afgewerkt en zeer comfortabel, waarmee hij een rustgevende reis garandeert. Een elektrische berline die ook zonder problemen kilometers maalt. Dankzij zijn grote batterij van 90,56 kWh netto en zijn hoge energie-efficiëntie kan de EQE 350+ Long Range bijvoorbeeld een WLTP-rijbereik tot 682 km voorleggen! En dat terwijl hij toch vlotte prestaties levert met zijn vermogen van 215 kW (292 pk). De sprint van 0 tot 100 km/u duurt bijvoorbeeld maar 6,4 seconden. Maar de EQE voldoet ook aan alle verwachtingen dankzij zijn brede motorengamma van 180 kW (245 pk) tot 460 kW (625 pk), met achter- of vierwielaandrijving.
4. EQE SUV
Zoals zijn naam duidelijk aangeeft, is de EQE SUV de SUV-versie van de... EQE. Hij heeft dus niet alleen dezelfde designtaal aan de buitenkant, ook aan boord vind je dezelfde technologie van topniveau als in de berline met dezelfde naam. In de transformatie van berline naar SUV is de EQE natuurlijk wat hoger geworden (1,69 m tegenover 1,51 m), maar ook iets korter (4,86 m tegenover 4,95 m). De zitruimte op de achterbank wordt er echter niet minder royaal van. En op praktisch vlak geniet de EQE SUV van zijn nieuwe proporties met een gemakkelijkere toegang tot zijn koffer dankzij een grote achterklep, terwijl hij ook de hogere zitpositie biedt waarmee SUV’s zo populair zijn geworden.
Op technisch vlak is de EQE SUV eveneens beschikbaar met heel wat verschillende versies, met achter- of vierwielaandrijving. Er is dus wat voor iedereen te vinden, van de efficiënte EQE SUV 350+ met bijna 600 km WLTP-rijbereik tot de explosieve AMG EQE SUV 53 4Matic+ die in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u kan sprinten!
5. EQS
De EQS werd net voor zijn kleine broertje EQE gelanceerd en is het elektrische vlaggenschip van Mercedes. Dat betekent dat hij alle verleidelijke kwaliteiten van het EQ-universum van het Duitse merk in de vorm van een luxeberline van 5,22 m lang giet. Met zijn wielbasis van maar liefst 3,21 m is hij net zo aangenaam om mee te leven op de achterbank als vooraan. En zoals het een vlaggenschip betaamt, verlegt de EQS de grenzen op meer dan een vlak: tot 740 km WLTP-rijbereik, tot 560 kW/761 pk aan vermogen, snelladen tot 200 kW, tot 141 cm aan displays met het MBUX Hyperscreen, enzovoort. Kortom: het is een van de referenties van het moment voor klanten die op zoek zijn naar een prestigieuze berline die niet afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Bovendien biedt Mercedes de mogelijkheid om het model onder handen te laten nemen door de Manufaktur-afdeling, als je een volledig gepersonaliseerd model op maat wil laten bouwen met de mooiste materialen.
6. EQS SUV
Net als het duo EQE/EQE SUV, biedt Mercedes ook een SUV-variant aan van zijn EQS. In dit geval neemt de lengte ook iets af ten opzichte van de berline met dezelfde naam. De EQS SUV is daarmee 5,13 m lang, wat het nog steeds mogelijk maakt om een zeer ruim interieur aan te bieden, zoals je zou verwachten! Naast zijn hogere dak (1,72 m tegenover 1,51 m) is het grootste verschil tussen de EQS SUV en zijn berlinebroer dat je aan boord tot 7 personen kan vervoeren. Optioneel kan Mercedes namelijk twee extra klapstoelen monteren in de grote koffer (645 liter) van zijn XXL-elektrische SUV.
Hoewel hij een beetje zwaarder en minder gestroomlijnd is dan de sedanversie, kan de EQS SUV nog steeds enkele indrukwekkende technische eigenschappen voorleggen. Met zijn forse batterij van 108,4 kWh belooft hij bijvoorbeeld tot 633 km WLTP-rijbereik tussen twee laadbeurten door in het geval van de EQS SUV 450+. Of een sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden voor de EQS SUV 580 4Matic. En voor wie daar belang aan hecht, kan de EQS SUV ook tot 1.800 kilo trekken. Een nog steeds zeldzame mogelijkheid bij volledig elektrische modellen.
7. Mercedes-Maybach EQS SUV
Hier zitten we echt al in een nichemarkt. Maar het is het vermelden waard dat Mercedes zijn EQS SUV ook als ultra-exclusieve ‘Maybach’ uitvoert. Het is het eerste elektrische model dat deze prestigieuze Duitse badge krijgt opgeplakt, en de Mercedes-Maybach EQS SUV is dan ook een geconcentreerde bundel aan superlatieven. Toegegeven, ook zijn prijs zal onder die categorie vallen zodra die binnenkort wordt bekendgemaakt op onze markt. Maar op dit luxeniveau is de prijs van secundair belang...
Potentiële klanten die op zoek zijn naar een ultraluxueuze elektrische bolide mogen dus weten dat de Mercedes-Maybach EQS SUV uitgevoerd kan worden met vier zitplaatsen, met First Class-achterzetels en een rijbereik tot 600 km WLTP.
8. EQT
Met de EQT schakelen we over naar een ander segment in ons overzicht van de elektrische EQ-modellen van Mercedes. Het is de elektrische tegenhanger van de nieuwe Mercedes T-Klasse, de EQT is dan ook een middelgrote bestelbreak (4,50 m). Een model dat niet enkel interessant is voor gezinnen, maar ook voor automobilisten met hobby’s die ruimte innemen. De ruime en modulaire EQT wordt in eerste instantie als ‘L1’ gelanceerd met 5 zitplaatsen en is uitgerust met een elektromotor van 90 kW/122 pk. De lithium-ionbatterij zit in de bodem verwerkt en biedt een nuttige capaciteit van 45 kWh, waarmee je een WLTP-actieradius van 282 km haalt. Merk op dat een versie met lange wielbasis en 7 zitplaatsen binnenkort ook wordt gelanceerd. En er komt zelfs een EQT Marco Polo, een compacte en elektrische premium campervan!
9. EQV
We sluiten dit overzicht van de elektrische familie van Mercedes af met het grotere premium elektrische busje van het Duitse merk: de EQV. Bovendien heeft Mercedes het model net een midlifefacelift gegeven. Deze vernieuwde versie van de EQV is binnenkort beschikbaar en krijgt onder meer een verfijnde snoet en (standaard) een dubbel schermpaneel van 12,3 inch, dat ook al in de andere modellen van het merk te vinden is. Een volledig digitaal systeem dat voortaan geniet van de nieuwste versie van het MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes, met onder meer ingebouwde muziekstreaming, navigatie met augmented reality en een routeplanner die ook de laadpunten en wachttijden meerekent.