Eerder dit jaar blies Opel zijn legendarische 'GSe'-badge nieuw leven in. Maar vandaag staan die letters niet meer voor 'Grand Sport Einspritzung', wel voor 'Grand Sport Electric'. Een topuitvoering met een sportieve afwerking, in combinatie met een plug-in hybride aandrijflijn die we nu in detail kunnen ontdekken. En dat begint met enkele specifieke kenmerken qua look.
Een dynamischere look
Ongeacht het model zorgt de GSe-afwerking voor een sportievere uitstraling. Aan de buitenkant bestaat die onder andere uit unieke velgen, een zwart dak en een specifieke bumper vooraan voor de Astra, terwijl de Grandland een unieke diffuser en (optioneel) een zwarte motorkap krijgt. Binnenin zijn de veranderingen subtieler. De specifieke zetels krijgen GSe-opschriften op hun unieke bekleding. Veel is het niet, maar toch al meer dan de wat er verandert onder de motorkap…
De krachtigste Astra en Grandland
Het is heel simpel: er zijn geen motoraanpassingen te bespeuren bij beide modellen. De Astra krijgt precies dezelfde 225 pk en 360 Nm sterke aandrijflijn en versnellingsbak als zijn Franse neef, de Peugeot 308. De Grandland wordt dan weer aangedreven door dezelfde 1.6 turbo plug-in hybride met 300 pk en 520 Nm koppel als de 3008. Anderzijds zullen deze motoren enkel leverbaar zijn in de GSe-uitvoeringen. Daarmee zijn de Astra en Grandland de krachtigste uitvoeringen in hun soort. Maar het zijn niet alleen de pk's die een auto dynamisch maken. Ook het chassis speelt een belangrijke rol, en Opel heeft op dat vlak niet stilgezeten.
Alles speelt zich onderhuids af
Ten eerste is er het zichtbare topje van de ijsberg dat alleen geldt voor de Astra: de GSe-versie staat 10 mm dichter bij het asfalt dankzij een herwerkte ophanging met kortere veren en speciale Koni-dempers met FSD (Frequency Selective Damping). Ook de afstelling van de ESP en stuurinrichting is verbeterd. Met uitzondering van de lagere rijhoogte krijgt de Grandland dezelfde behandeling. Nu is het alleen nog afwachten wat dat alles geeft eens we plaats kunnen nemen achter het stuur, en zelf kunnen ervaren hoe sportief de GSe-versies zijn!