Niet zo lang na de voorstelling van de F-150 Lightning onthult Ford de Maverick. Die is kleiner dan zijn grote broer en iets minder groot dan ‘onze’ Ranger. Hij is uitgerust met een hybride aandrijflijn die volgens het Amerikaanse merk minder dan 6 l/100 km kan verstoken en zijn prijskaartje begint onder de 20.000 dollar. Eén zinnetje zegt alles over de plannen van de constructeur met deze nieuwkomer: “De nieuwe Ford Maverick is een pick-up voor mensen die nooit wisten dat ze er een wilden.”
Alle troeven
In het interieur is al de beste technologie en connectiviteit te vinden: adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, Apple CarPlay en Android Auto, het zit er allemaal op. Het centrale aanraakscherm is 8 duim groot en het interieur bulkt van de bergvakken. Ford heeft de Maverick zo praktisch mogelijk gemaakt, met grote bakken in de deuren, op de middenconsole en zelfs in het midden van het dashboard.
Verkrijgbaar als hybride
Onder de motorkap worden twee keuzes aangeboden: een hybride 2.5 van 190 pk en een 2.0 EcoBoost benzine van 250 pk. Het hybride blok is geen onbekende, want het is hetzelfde als in de Ford Kuga die we recent aan de tand konden voelen. Met die laatste is de Maverick een voorwieltrekker die 700 kilo in de laadbak kan versjouwen en tot 900 kilo mag slepen. Wie kiest voor de 2.0-benzinemotor mag tot 1,8 slepen en kan als optie vierwielaandrijving bestellen. Dat is natuurlijk niet zoveel als de Ranger, maar het komt wel in de buurt van wat de veel forsere Gladiator presteert.
Komt hij of komt hij niet?
Gezien de hybride motor die al in Europa gekend is, het minder forse formaat dan de Ranger die vandaag de verkooplijsten aanvoert en een zeer competitief prijskaartje zien we geen redenen om de Maverick niet naar Europa te halen… De tijd zal het ons weten te zeggen.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: