De sector van vrijetijdsvoertuigen is booming. Vooral als het gaat om de middelgrote campervans, die minder fors zijn dan de grote campers en praktischer/completer dan de compacte modellen. Ford maakt gebruik van het Caravan Salon in Düsseldorf, dat gewijd is aan deze vrijetijdsvoertuigen, om de nieuwe generatie 'Nugget'-campervan voor te stellen op basis van zijn nieuwe Transit Custom, in de nasleep van de minibusversie Tourneo Custom. Deze Nugget is opnieuw ontwikkeld samen met specialist Westfalia.

PHEV en 4X4

Net als de Tourneo maakt de Nugget gebruik van de nieuwe technische basis van de Transit en wordt hij dus geëlektrificeerd. Op dit moment heeft Ford nog niet bevestigd dat er ook een volledig elektrische versie komt, in tegenstelling tot de bestelwagen en de minibus, maar het merk belooft wel dat de nieuwe Nugget met een plug-inhybride motorisatie leverbaar wordt. Die krijgt een batterij van 11,8 kWh en een gecombineerd vermogen van 232 pk. Andere technische nieuwigheden voor de Nugget: hij kan worden besteld met vierwielaandrijving en/of een moderne 8-trapsautomaat.

Prijs Ford Transit Custom Nugget

In eerste instantie omvat de Belgische prijslijst drie versies, allemaal uitgerust met een dieselmotor: 2.0 EcoBlue 150 met manuele versnellingsbak (55.400 euro excl. btw), 2.0 EcoBlue 170 met 8-trapsautomaat (58.200 euro excl. btw) en de 2.0 EcoBlue 170 met 8-trapsautomaat en 4X4 (61.200 euro excl. btw). In alle gevallen gaat het om een Titanium-uitvoering als L1 (korte wielbasis). Andere versies zullen geleidelijk aan worden toegevoegd aan het gamma. Goed om weten: de eerste klanten zullen hun nieuwe Nugget al kunnen ontvangen in de lente van 2024. Net op tijd om volgend jaar te kunnen genieten van het mooie weer!



Keukentje achterin

Op praktisch vlak behoudt deze nieuwe generatie Nugget zijn keukentje achterin, in tegenstelling tot de zijdelingse keukens van zijn voornaamste concurrenten. Je kruipt ook in het bovenste bed via een kleine ladder aan de achterzijde, met een dak dat uitklapt vanaf de achterkant van de campervan in plaats van de voorzijde.



Over dit klapdak gesproken: Ford zegt dat het heeft gekozen voor een stof die gemakkelijker in de behuizing kan worden opgeborgen wanneer het tijd is om de camping te verlaten. Wie al eens heeft geprobeerd zo'n dak te sluiten wanneer er een beetje wind staat, weet waarover we het hebben...

Verwarmd bed, warm water en geïntegreerde gordijnen



De nieuwe Nugget onderscheidt zich van zijn voorganger door een aantal comfortfuncties toe te voegen. De verschuifbare achterbank (3 zitplaatsen) is een pak lichter gemaakt om hem gemakkelijker te kunnen verplaatsen. Hij heeft nu ook een elektrische verwarming, waardoor je kan genieten van een verwarmde zitbank of een verwarmd bed, afhankelijk van de gekozen configuratie. Nog een aangenaam detail: er is nu een boiler voor de douche aan de achterzijde, waardoor je je niet langer moet wassen of afspoelen met koud water. Er zijn ook geïntegreerde rolgordijnen waardoor je gemakkelijk in slaapmodus kan gaan, en er zitten handige campingstoelen verstopt in de grote achterklep.

Bovendien kan de Nugget voortaan worden uitgerust met zonnepanelen om hem langer 'off-grid' te kunnen gebruiken.

Geconnecteerd

Tenslotte geniet de Nugget natuurlijk ook van de nieuwe geconnecteerde bestuurderspositie die ook al te vinden is in de nieuwe Transit Custom en Tourneo Custom. Het grote scherm van 13 inch is uitgerust met het nieuwe Sync 4-systeem van Ford en geeft toegang tot alle moderne snufjes (draadloze Android Auto/Apple CarPlay, geconnecteerde navigatie, enz.). Je kan de Nugget ook als WiFi-hotspot inzetten, zodat het hele gezin zelfs op vakantie verbonden kan blijven...

Daarnaast is er een bedieningsscherm van 7 inch aan de achterkant met kleurweergave. Daarin zitten er ook nieuwe functies verwerkt, zoals een hellingmeter om gemakkelijker waterpas te parkeren. Bovendien kan je het ook bedienen via je smartphone. Zo kan je bijvoorbeeld alle lichten uitschakelen vanaf je telefoon zodra iedereen in bed ligt.

?