De eerste exemplaren van deze Lotus Elan werden gebouwd in 1989, maar om de juiste achtergrond van dit model te begrijpen, moeten we terug naar de tweede helft van de jaren 80. In die tijd zag het er niet goed uit voor Lotus. Ondanks restylings en facelifts hadden de klanten snel door dat de Esprit niet meer van de jongste was. De Excel was dan weer een ramp op vlak van betrouwbaarheid. Er was dus dringend een nieuw model nodig om de klanten weer voor zich te winnen.

Legendarische naam

Wat beter dan het verleden om het heden een boost te geven? Dat moeten ze gedacht hebben bij General Motors, toen eigenaar van Lotus, toen ze de naam “Elan” terug uit de schuif haalden. In de jaren 60 en 70 was de Elan een geweldige sportwagen, die het Britse merk vleugels gaf. De versie van de jaren 80 daarentegen…

Verkeerde aandrijving

De esthetische kwaliteiten van het model waren de reden niet, want die pasten perfect in de tijdsgeest. De aandrijving deed dan weer wel huiveren: Lotus was kampioen in achterwielaandrijving, maar deze Elan kreeg… voorwielaandrijving. Onder de motorkap zat zelfs geen Lotus-motor, maar een blok van Isuzu. Kwatongen beweren dat dit beter was voor de betrouwbaarheid, en ze hadden wellicht gelijk. Maar de fervente fans van het merk zagen deze voorwielaangedreven sportwagen met Japanse motor met lede ogen aan.

Echte kwaliteiten

Toch mocht de Elan M100 er in zijn tijd wezen, ook als Lotus. Zijn weggedrag was levendig en evenwichtig, de vooras was bijzonder snedig en de prestaties konden wedijveren met steviger materiaal. De Isuzu-motor produceerde dankzij een turbo 165 pk en het gewicht schommelde rond een ton (dankzij composietmaterialen in het koetswerk). Daardoor haalde de Elan 100 km/u in 7 seconden en bereikte hij een topsnelheid van 220 km/u. Kers op de taart: het Japanse blok kon zonder problemen 300.000 kilometer aan, zonder olieverlies. Een primeur voor het merk.

Groot probleem

Het lot was deze kleine auto echter niet gunstig gezind. Zijn grootste probleem was de Mazda MX-5, die betaalbaarder was, op zowat hetzelfde tijdstip uitkwam, vrolijker was en… achterwielaandrijving had. Bovendien liet de elektronica in de Lotus al eens te wensen over…

Carrière-einde

Eind 1992, na minder dan drie jaar in productie te zijn, gooide GM de handdoek in de ring. Lotus werd doorverkocht aan Romano Artioli. De Italiaanse zakenman was toen bezig aan de verrijzenis van Bugatti, met de EB110. Artioli besliste om de productie kort opnieuw op te starten, met een goedkopere Lotus Elan, die weliswaar een tiental pk minder produceerde. Er werden slechts 800 stuks geproduceerd. Daar had het verhaal kunnen eindigen, maar er kwam nog een derde partij op de proppen: Kia. De Koreanen kochten de rechten op het model en produceerden nog 1.000 exemplaren voor de Aziatische markt.

Vandaag

De motor is het enige Japanse onderdeel en dus… het enige onderdeel dat geen problemen oplevert. Als hij nauwkeurig werd onderhouden, kan hij hoge kilometerstanden aan. Voor de rest moet je voorzichtig zijn: de elektriciteit leidt zijn eigen leven, het stalen chassis en de stalen ophangingselementen zijn gevoelig voor roest. Reken op € 10.000 tot € 16.000 voor een mooi exemplaar. De duurdere modellen hebben het stuurwiel aan de linkerkant. Probeer tussen de 4.700 exemplaren er een te zoeken met een waterdichte onderhoudsgeschiedenis. Geen eenvoudige opgave!