Het was groot nieuws in oktober 2021: autoverhuurgigant Hertz bestelde vele duizenden elektrische wagens voor een totale investering van 4,2 miljard dollar! Al blijkt nu dat het aanbod groter is dan de vraag, en door een gebrek aan interesse is Hertz gedwongen om maar liefst een derde van zijn elektrische vloot wereldwijd van de hand te doen. Een massale verkoop waarmee Hertz "het aanbod en de verwachte vraag naar elektrische modellen beter in balans kan brengen".

De verkoop moet ook "een disproportioneel deel van de verhuur met een kleine marge elimineren en de onderhoudskosten verminderen die gepaard gaan met schade aan elektrische wagens", aldus Hertz. De verkoop van een deel van de elektrische vloot betekent een afschrijving van 245 miljoen dollar, die zal worden opgenomen in de boekhouding van het vierde kwartaal van 2023. Ondanks deze verkoop zegt Hertz nog steeds vastbesloten te zijn om "zijn strategie voor elektrische wagens uit te voeren". 

Waarom zo weinig enthousiasme bij de consument?

De vraag naar elektrische auto's groeit weliswaar nog steeds in de VS, maar de markt wordt er benadeeld door de daling van de brandstofprijzen, vertragingen bij de uitrol van laadstations en de nog steeds hoge aanschafprijzen van elektrische modellen. Deze terughoudendheid wordt ook weerspiegeld op de verhuurmarkt. En omdat de vraag nog niet zo snel groeit als verwacht, hebben verschillende Amerikaanse constructeurs de afgelopen maanden de productie van hun elektrische wagens teruggeschroefd. Hetzelfde geldt in Europa, waar merken zoals Audi dezelfde reflex hebben. De Amerikanen zijn trouwens niet de enigen die terughoudend zijn in hun overstap naar elektromobiliteit: ook de Belgen aarzelen weer iets meer om volledig elektrisch te gaan rijden.

?