De populariteit van SUV’s kent geen grenzen, met een Europees marktaandeel van rond de 50%. Maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. Volgens de CEO van Citroën, Vincent Cobée, is het einde van de SUV onvermijdelijk. Dat vertelde hij bij de collega’s van het Britse magazine Auto Express.
Niet compatibel met elektrisch rijden
De cijfers spreken Cobée voorlopig dan wel tegen, toch is hij ervan overtuigd dat het tijdperk van de SUV op zijn einde loopt. En dat is het gevolg van de overgang naar elektrisch rijden. SUV’s zijn door hun hogere koetswerk dan wel ideaal om batterijen een plaats te geven onder de vloer, maar omwille van hun minder dan ideale stroomlijn haal je er minder rijbereik uit dan bij een meer aerodynamisch model met dezelfde batterijcapaciteit. Dat is zelfs al merkbaar bij de SUV coupé-afgeleiden van bestaande elektrische SUV’s, die dankzij hun aflopende daklijn iets zuiniger zijn en iets meer kilometers beloven.
SUV’s met een groot rijbereik moeten dan ook uitgerust worden met een grotere batterij als je meer rijbereik wil, wat extra gewicht met zich meebrengt, waardoor ze nog eens minder zuinig worden. Volgens Cobée zullen er wetten komen om dat tegen te gaan. Die wetten kondigen zich vandaag al aan, zoals met op het gewicht gebaseerde verkeersbelasting die in Frankrijk al een feit is (al ontsnappen elektrische voertuigen daar voorlopig aan) en ook in Wallonië in de pijplijn zit. Cobée ziet dan ook meer toekomst voor modellen met een ‘SUV-sausje’ zoals de ëC4 X, die ook de aanleiding vormde voor het gesprek. En dan is er natuurlijk nog de Citroën Oli Concept die de toekomst van SUV-achtigen verkent met een lager gewicht.