Nederlander Harold Verhagen ondervroeg 2.010 Tesla-rijders over de hele wereld (waarvan 433 Nederlanders) over hun tevredenheid omtrent het befaamde Autopilot-systeem. Want wij kunnen ons als journalisten uiteraard maar baseren op een momentopname, maar het zijn de dagelijkse gebruikers van het systeem die het best naar waarde kunnen schatten. Dus wie nadenkt over de aankoop van een Tesla met Autopilot kan dit een nuttige enquête zijn.
Laat ons beginnen met de algemene tevredenheidsscore: 76 procent van de respondenten is tevreden tot zeer tevreden over Autopilot en zeggen dat het helpt om het rijden minder stresserend en vermoeiend te maken. Opmerkelijk genoeg ligt de tevredenheidsscore veel lager bij de Nederlandse gebruikers (58 procent).De onderzoeker wijt dit aan het zeer drukke verkeer op Nederlandse snelwegen waardoor de functie voor automatisch van rijstrook wisselen met wisselend succes reageert: het reageert vrij nerveus op auto’s in de dode hoek en weigert vaak om een maneuver uit te voeren terwijl er volgens de bestuurder nog ruim gelegenheid voor is. Iets waar gebruikers over de hele wereld over klagen (66 procent wereldwijd, zelfs 74 procent in Nederland), is dat het systeem soms heel onverwacht en kortstondig bruusk remt – het zogenaamde fantoomremmen.
Op de vraag welke functies gebruikers graag nog toegevoegd zouden zien, antwoorden de meesten logischerwijze dat de bestaande functies nog beter mogen. Maar velen vragen ook dat Autopilot zou leren om verkeersborden te lezen en om verkeerslichten te herkennen en gepast te reageren. We kunnen op deze studie zelf nog een aanvullende opmerking maken: Autopilot evolueert relatief snel via over-the-air updates (generatie 10 is nog maar net gelanceerd) zodat deze studie van afgelopen zomer eigenlijk nu al een beetje voorbijgestreefd is.
Ontdek meer inzichten
Tesla