De Hyundai-groep (Hyundai, Kia en Genesis) heeft een nieuw en zeer flexibel elektrisch platform onthuld met de naam E-GMP, dat tegen 2025 liefst 23 elektrische modellen moet opleveren. De groep start in 2021 met zijn nieuwe, puur elektrische dochtermerk Ioniq, dat in het voorjaar zijn eerste model, de Ioniq 5 zal onthullen, een rivaal voor de VW ID.3. Maar er volgen nog andere berlines, SUV’s en cross-overs.
En terwijl het platform geschikt is voor alledaagse modellen met bescheiden vermogens (achterwielaandrijving met één motor achterin), komt er ook een topversie met twee motoren (vierwielaandrijving) die van 0 naar 100 km/u kan optrekken in 3,5 seconden en die een topsnelheid haalt van 260 km/u. Hyundai meldt dat de voorste motor van de vierwielaangedreven versie fysiek van de wielen kan worden losgekoppeld via een versnellingsbak.
Supersnel opladen
In maximale configuratie moet het platform een rijbereik van meer dan 500 kilometer mogelijk maken. Dat maakt de modellen van de groep al vrij geschikt voor langere trips. Wat nog meer helpt, is dat de technologie compatibel is met de 800V-laders van Ionity, waar de batterij van 0 naar 80 procent kan worden opgeladen in slechts 18 minuten.
Bovendien heeft de auto een tweerichtingslader, waardoor de wagen ook stroom kan leveren aan je woning of een extern toestel. Het uitgaande vermogen is wel een pak lager dan het ingaande, want met 3,5 kW kan je een of twee gewone huishoudtoestellen aandrijven.
Maar het geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld overdag de auto op te laden met stroom van je zonnepanelen (als je die hebt) en diezelfde stroom ’s nachts te gebruiken voor je woning, zodat je stroomfactuur verzacht.