Parallel met de ontwikkeling van zijn elektrische Ioniq-familie bouwt Hyundai ook een mooie rij sportieve modellen op met een N-logo. Na de i30 N (die net een facelift onderging) en in afwachting van de i20 N maken we nu kennis met de Kona N (zonder de Veloster N te vergeten, die bij ons niet verkrijgbaar is).
Onder de motorkap van de SUV Kona N heeft het team van (voormalig BMW M-man) Albert Biermann niet de ‘kleine’ 1.6-turbo met 204 pk uit de i20 N gelepeld, maar wel de potige 2.0-turbo van 280 pk en 392 Nm uit de i30 N. Daarmee komt deze gespierde SUV eerder in het vaarwater van de VW T-Roc R (2.0-turbo, 300 pk) dan van de Ford Puma ST (1.5-turbo, 200 pk).
Twee aangedreven wielen
Of toch voor wat de motor betreft. Qua aandrijving neemt de Kona N genoegen met enkel aandrijving op de voorwielen (geholpen door een elektronisch gestuurd sperdifferentieel) zoals de Puma ST, maar in tegenstelling tot de T-Roc R, die vierwielaandrijving geniet. De Kona bestaat weliswaar met 4x4, maar zo’n aandrijving in een sportieve versie proppen zou volgens Biermann tot overdreven hoge kosten en een te hoog gewicht hebben geleid. De Kona N heeft een leeggewicht van 1.510 kilo.
Enkel met DCT
In tegenstelling tot de i30 N, die de mogelijkheid geeft om zelf te schakelen, is de Kona N enkel verkrijgbaar met een gerobotiseerde 8-versnellingsbak met dubbele koppeling. Met zijn launch control kan deze versnellingsbak de Kona N naar 100 km/u laten optrekken in 5,5 seconden. De topsnelheid is 240 km/u.
Boze blik
Uiteraard wordt de look van de Kona, die standaard al niet bepaald dertien in een dozijn is, helemaal opvallend in deze sportieve variant. Blikvangers zijn de 19-duimvelgen in gesmeed aluminium, een achterdiffuser met twee forse uitlaatpijpen en een behoorlijk suggestief radiatorrooster met N-logo.
In het interieur vallen de mooie kuipstoelen op (die kunnen worden geventileerd) en het specifieke stuurwiel met N-knop, die je tijdelijk (tot 20 seconden lang) recht geeft op een extra boost via de N Grin Shift.