Het is niet de eerste keer dat we het hebben over een elektrische Hyundai met de N-badge van de sportieve afdeling van het merk. Maar terwijl we een radicale versie van de Ioniq 5 verwachtten, is dat niet helemaal wat de autobouwer nu voorstelt. Helaas zijn het nog steeds twee concept cars... maar wat voor concept cars! De ene put inspiratie uit een bestaand voertuig, terwijl de andere elektrische sportiviteit op een geheel andere manier benadert...
RN22e: Ioniq 6 met testosteronkuur
Net na de officiële voorstelling fantaseert Hyundai al over hoe de extreme versie van zijn Ioniq 6 er uit zou zien met de RN22e concept. En het gaat er sportief aan toe! Onder de looks van een racewagen zit de architectuur van de KIA EV6 GT. Hij beschikt over 430 kW (585 pk) en een koppel van 740 Nm dankzij over beide assen verdeelde motoren voor een topsnelheid van meer dan 250 km/u! De rest van de technische fiche is identiek aan die van de Ioniq 6 een 77.4 kWh batterij en een 800 V architectuur 350 kW laden mogelijk maakt.
N Vision 74: de hybride sportwagen!
Hoewel de N Vision 74 een Ioniq 5-achtige lichtsignatuur heeft, is hij niet de sportieve versie van het elektrische Hyundai-model. En met reden, want deze concept car combineert elektriciteit en waterstof! Het design verwijst eigenlijk naar een ander concept car, de Pony Coupe uit 1974. Zijn look is vernieuwd en herwerkt in de stijl van een racewagen!
680 pk, 900 Nm en meer dan 600 km rijbereik
Op technisch vlak heeft Hyundai het over meer dan 500 kW (680 pk) en 900 Nm koppel dat uitsluitend naar de achterwielen wordt gestuurd. De batterij meet 62,4 kWh en kan opladen aan 350 kW. De waterstoftank kan 4.2 kg bevatten en is in slechts 5 minuten gevuld. In het totaal claimt Hyundai een actieradius van meer dan 600 km. Dat belooft lange stints op het circuit!