Hyundai blijft maar van sterkte naar sterkte gaan. Na in 2017 de hothatchwereld op zijn kop te hebben gezet met de i30 N, die vriend en vijand verbaasde met zijn efficiëntie en vooral zijn rijplezier, maakt het Koreaanse merk vandaag de blits met hypermoderne elektrische wagens met een eigenzinnig design in de vorm van het Ioniq-gamma. En meer recentelijk heeft Hyundai de Ioniq 5 verenigd met de N-sportafdeling in de vorm van de Ioniq 5 N, een 650 pk sterke sportieveling die alles uit de kast haalt om zijn bestuurder te plezieren, inclusief een driftmodus, gesimuleerde schakelmomenten en zelfs een ‘motorgeluid’. Sensaties die het merk nu ook toegankelijker wil maken.
Elektrische i30 N?
Albert Biermann, technisch adviseur bij de Hyundai-groep en de man achter de fameuze N-afdeling van Hyundai, liet namelijk tijdens een interview met Auto Express vallen dat hij graag een kleiner en goedkoper elektrisch N-model zou willen bouwen. “Dat is iets dat we echt moeten doen. Anders laten we onze klanten in de steek. We moeten iets kleiner en betaalbaarder bouwen.” Iets dat wat meer in de lijn van de i20 N, i30 N en de Kona N ligt, dus, al geeft Biermann toe dat het geen gemakkelijke opgave wordt: “we hebben de lat erg hoog gelegd”.
Een extra moeilijkheidsgraad om de prijs te drukken, is dat Hyundai geen compromissen wil maken qua technologie in deze toekomstige compacte sport-EV. Ook dit goedkopere model moet dus een 800 V-architectuur krijgen om snel genoeg te kunnen opladen en om de hitte te beperken. “400 volt betekent twee keer meer stroomsterkte en vier keer meer hitte. Dat levert een slechte efficiëntie op. Voor een i30 N-achtige is 400 volt dus niet geschikt.”
Nieuwe architectuur nodig
En ook een voldoende grote batterij wordt lastig om binnen het budget te krijgen, een model voor het B-segment zoals de i20 N wordt voorlopig dus uitgesloten, tenzij er een bestaand compact model van Hyundai of Kia zou uitkomen met 800 volt en een voldoende grote batterij. Bovendien zijn de Ioniq 5 en Ioniq 6 de kleinste modellen die op het bestaande e-GMP-platform passen, waardoor dit elektrische kleintje gebruik zal moeten maken van de aanstaande IMA-architectuur (Integrated Modular Architecture). Allemaal horden die nog genomen moeten worden, en die ook betekenen dat dit betaalbare elektrische N-model nog niet voor morgen zal zijn. Maar er is hoop!