20201030083739id3.jpg

Het Britse Autocar kreeg van het cijferbureau Jato Dynamics de inschrijvingscijfers voor september 2020 in handen, en dat is een historische maand geweest: voor het eerst zijn in Europa meer ‘elektrische’ auto’s verkocht dan dieselwagens. We zetten ‘elektrisch’ tussen aanhalingstekens, omdat de Europese overheid die term gebruikt voor alle hybrides, plug-inhybrides en puur elektrische auto’s samen.

De steile afgang van de diesel


Dat neemt niet weg dat het aandeel van de diesel in Europa voor het eerst in tijden lager lag dan 25 procent – 10 jaar geleden zat het nog in de buurt van de 60 procent – terwijl de ‘elektrische’ modellen hun marktaandeel zagen verdubbelen. En daar zit de Covid-situatie voor weinig tussen, want in september 2019 werden quasi even veel nieuwe auto’s verkocht als in september 2020 (1,3 miljoen). Marktleider in het ‘elektrische’ segment is Toyota, dat hoofdzakelijk hybrides aanbiedt, gevolgd door de Volkswagen-groep, die zowel hybrides als plug-inhybrides en volledige EV’s verkoopt. Bovendien staat VW nog maar aan het begin van zijn grootse elektrische offensief.

Model 3 kampioen

20201030083739teslamodel3.jpg
De bestverkochte elektrische auto van Europa was de Tesla Model 3
, gevolgd door de Renault Zoe en de nog maar pas geïntroduceerde VW ID.3, die dus een veelbelovende start maakt. De Model 3 heeft nog meer knappe prestaties geleverd, want hij was drie keer zo populair als de best verkochte plug-inhybride – de Mercedes A-Klasse – en wist ook meer kopers te verleiden dan de vaakst ingeschreven hybride, de Toyota Corolla. Maar ook los van zijn elektrische aandrijving heeft de berline van Tesla een sterke maand beleefd, want met 15.787 verkochte exemplaren was hij liefst 50 procent populairder dan de VW Passat (9.591 exemplaren) en BMW 3-Reeks (9.146 exemplaren), terwijl hij niet eens een breakversie kent. The times, they are a-changing