Afgelopen weekend is Italië begonnen met een lobbycampagne bij Europa voor een uitzondering op het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035. Het land wil zijn exclusieve sportwagenbouwers de kans geven om wat langer nobele multicilinders te blijven bouwen. De Italiaanse minister voor ecologische transitie Roberto Cingolani vertelde in een interview aan Bloomberg dat zijn land de doelstellingen rond de reductie van de CO2-uitstoot van zijn land ten volle steunt, maar vraagt een uitzondering voor een aantal nicheconstructeurs zoals Ferrari en Lamborghini, die maar een paar duizend auto’s per jaar produceren. Cingolani vindt die aantallen te laag om een significante impact te hebben om de algemene uitstoot van de mensheid.
Porsche niet akkoord
Oliver Blume, de CEO van Porsche, reageerde tijdens de IAA van München in een ander interview met Bloomberg en verzet zich tegen het Italiaanse verzoek. Hij vindt dat iedereen zijn steentje moet bijdragen in de strijd tegen de klimaatverandering, ook constructeurs die maar weinig auto’s bouwen. Bovendien stipt Blume aan dat elektrische auto’s veel beter presteren dan modellen met verbrandingsmotor. “Het komende decennium wordt elektrische aandrijving onklopbaar”, zo zegt hij. Blume staat natuurlijk sterk in zijn schoenen met zijn beweringen, want zijn merk heeft met de Taycan al bewezen dat het competitieve sportwagens kan bouwen met een volledig elektrische aandrijving…