De krant L’Echo kwam met het nieuws: donkere wolken pakken zich samen boven jaargang 2021 van het Autosalon van Brussel. De reden is de onzekerheid rond de pandemie, die invoerders en autoverdelers meer dan ooit huiverig maakt. Daar komt nog eens bij dat talrijke andere evenementen zoals het salon van Genève in maart jongstleden op de valreep werden afgelast. En zo’n annulatie kost een constructeur heel veel geld.
In die weinig vrolijk makende context nemen autobouwers hun voorzorgen en gaan ze nu al hun deelname aan het salon van Brussel afzeggen, zonder dat ze weten of het doorgaat of niet. We hebben het dan over Hyundai, dat al met talrijke opstartkosten voor zijn deelname aan het salon wordt geconfronteerd. Ook een tweede constructeur, waarvan de naam niet wordt genoemd door salonorganisator Febiac, zou al laten weten hebben niet naar Brussel te komen.
Op 22 september zou de beslissing worden genomen of het salon van 2021 doorgaat en onder welke omstandigheden. De komende editie overslaan is een forse uitdaging in een Belgische markt waar men vaak zegt dat het salon goed is voor een derde van de jaarlijkse verkoopcijfers. En er is nog een ander gevaar: als de afwezige merken in 2021 toch een goed verkoopjaar kennen, waarom zouden ze dan nog deelnemen aan een evenement dat dan toch geen impact blijkt te hebben op de jaarlijkse verkoopcijfers? Het is een enorm dilemma voor de organisatie van het autosalon, dat de grootste verkoopbeurs van ons land is.