Volkswagen heeft een strategie om de uitstoot van zijn klassieke gamma te verminderen. De grote elektrificatiebeweging, die parallel zal evolueren met de 100% elektrische modellen, zal worden ingezet met het model dat vandaag het vaakst verkocht wordt: de Golf.
Golf 8
De volgende generatie Golf, generatie acht intussen, wordt volgend jaar verwacht en mag als eerste met het nieuwe mild hybrid-systeem aan de slag. Die toepassing willen de Duitsers nadien uitrollen voor de rest van het gamma.
Alternator-starter
Het systeem bestaat uit een klassieke verbrandingsmotor met een riemaangedreven alternator-starter. Zoals de naam aangeeft, dient hij niet alleen als alternator. Als starter zet hij de verbrandingsmotor, die wanneer mogelijk wordt uitgeschakeld, discreet weer in gang. Daarnaast dient hij als kleine elektromotor die het koppel bij stationair toerental een tijdelijke boost geeft. Met een milde hybride kan je weliswaar niet volledig elektrisch rijden, zoals je bij andere hybrides wel kan.
48 volt
De alternator-starter krijgt een specifiek 48 volt-netwerk dat wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij. Dat vult het klassieke 12 volt-systeem aan dat de traditionele functies nog steeds voor zijn rekening neemt. Het 48 volt-systeem neemt bij het remmen wel meer energie op dan het klassieke 12 volt-netwerk.
Volgens Volkswagen bespaar je met een milde hybride tot 0,3 l/100 km aan brandstof. Op die manier hoopt het merk de steeds striktere uitstootnormen van de Europese Unie na te kunnen komen.