20210519074534lambo.jpg

Het zal ongetwijfeld niemand verrassen dat ook Lamborghini elektrische auto’s gaat bouwen. Alle merken zullen vroeg of laat de stap moeten zetten als ze willen overleven. Bovendien heeft de VW-groep, de huidige eigenaar van Lamborghini, al een uitstekende elektrische architectuur in huis, die wordt gebruikt door de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT. Maar de Italianen gaan alle tijd nemen om de transitie in te zetten.

Lang leve de V12

Aanvankelijk wil het merk meer inzetten op elektrificatie dan op puur elektrische aandrijving. Het huidige gamma zal al zijn verbrandingsmotoren combineren met een batterij. Dat wordt een echte batterij, en geen supercondensator zoals in de Sian. Groot nieuws is dat Lamborghini-baas Stephan Winkelmann officieel bevestigt dat de Aventador zijn V12 zal behouden. De toekomst van de V10 in de Huracan lijkt helaas veel minder zeker. Tot slot krijgt ook de SUV Urus een plug-inhybride variant.

GT met 4 plaatsen?

“In de tweede helft van het decennium” brengt Lamborghini dan zijn eerste puur elektrische model op de markt. En dat wordt geen supercar met twee plaatsen: “Wij beschouwen hem als een 2+2, ik denk dat een coupé de beste oplossing is”, vertelt Winkelmann. “Over het platform of de koetswerkstijl is echter nog geen beslissing genomen. Ik heb mijn designers een duidelijke briefing gegeven: de auto moet herkenbaar zijn als iets anders dan wat we voordien hebben gebracht. Hij moet duidelijk een Lamborghini blijven, maar hij moet ook een nieuwe manier tonen om auto’s te bouwen”. Een elektrische vierzits-GT bij Lamborghini? De toekomst zal het uitwijzen.

20210519075506lambo.jpg